"Zorgsector moet geliberaliseerd worden"

26/05/09 om 13:00 - Bijgewerkt om 12:59

Bron: Knack

De liberalisering, die voor heel wat Europeanen al veel te ver gaat, gaat nog steeds niet ver genoeg, vindt Europees parlementslid, Dirk Sterckx. Sterckx heeft ook zware kritiek op de NMBS, die "nog steeds niet bezorgd is om de klant."

"Zorgsector moet geliberaliseerd worden"

De liberalisering, die voor heel wat Europeanen al veel te ver gaat, gaat nog steeds niet ver genoeg, vindt Europees parlementslid, Dirk Sterckx (Open VLD). Sterckx heeft ook zware kritiek op de NMBS, die er "ondanks 3 miljard euro steun per jaar, nog steeds niet in slaagt om nieuwe bedrijven aan te trekken".

Dirk Sterckx (Open VLD), die aan een derde mandaat als Europees Parlementslid begint, als hij tenminste op 7 juni verkozen wordt, wil nog méér sectoren liberaliseren. "We willen graag het gesprek beginnen over de liberalisering van de zorgsector", zegt Sterckx. "Het Europees Hof van Justitie oordeelde jaren geleden al dat wie in een ander land iets koopt, zijn verzekering moet kunnen aanspreken, en dat geldt ook voor de ziekteverzekering."

Omdat het in de zorgsector gaat over leven en dood, beseft Sterckx wel dat voorzichtigheid geboden is. "Er is, bij een liberalisering van de zorg, daarom een sterke overheid nodig met veel inkijkrecht. Het is zeker niet zo dat de liberalisering van de gezondheidssector zou betekenen, dat we het einde van de beschaving naderen, zoals Elio Di Rupo (PS) beweert."

Voor Sterckx heeft alleen al ons eigen land veel te bieden aan andere lidstaten als het op de gezondheidszorg aankomt. "Jo Vandeurzen is in Genk directeur van een ziekenhuis, waar voor 20, 25 procent Nederlanders worden verzorgd. Het zou de normaalste zaak van de wereld zijn, dat ziekenfondsen verzorgingen in andere lidstaten terugbetalen. Alleen wordt die discussie bij ons altijd meteen gesmoord."

NMBS GEEFT NIET OM DE KLANT

Sterckx wil ook veel sneller gaan wat de liberalisering van het spoor betreft. "De markt voor vrachtvervoer is sinds januari 2007 helemaal opengemaakt. Maar tweeënhalf jaar later is de oude cultuur nog steeds niet dood. Kijk naar onze eigen NMBS: die is nog steeds niet bepaald erg bezorgd om de klant. Bovendien is het voor nieuwe bedrijven die zich aandienen een martelgang om op de sporen te raken."

De NMBS vraagt meer geld van de overheid voor een betere dienstverlening.
STERCKX: Met de 3 miljard euro die ze krijgt per jaar, weet ze nog steeds geen nieuwe bedrijven aan te trekken. Het spoor wordt vandaag onderbenut. Misschien moet de NMBS een paar onderdelen afstoten. Het Gewestelijk Expresnet (GEN) in Brussel bijvoorbeeld. Ik begrijp niet waarom die niet bij een aparte maatschappij is ondergebracht. Ze kan gebruikmaken van de infrastructuur van Infrabel, maar tegelijk zou ze een nieuwe start kunnen nemen, met een andere commerciële aanpak en marketing.

Kan liberalisering van het spoor helpen om de mobiliteit in Vlaanderen te verbeteren?
STERCKX: De haven van Antwerpen rekent op 40 procent transport over de weg, 40 procent via binnenvaart en 20 procent per spoor. Maar ik vrees vooral voor die 20 procent. B-Cargo, de vrachtpoot van de NMBS, zit zwaar in het rood - in vakbondskringen wordt zelfs over een tweede ABX gefluisterd. Hopelijk loopt het niet zo'n vaart, want het spoor is ontzettend belangrijk voor de havens.

Wat verwacht u van de liberalisering van het reizigersvervoer in 2010?
STERCKX: De problemen die we nu zien bij B-Cargo, kunnen zich volgend jaar opnieuw voordoen, maar dan bij de NMBS zelf. Als er dan iemand een lijn opent van ergens in Nederland over Antwerpen en Brussel naar Luxemburg, dan kan die bijvoorbeeld in Antwerpen ook passagiers meenemen voor Brussel. Er moet een compensatie voor worden betaald, maar zal dat volstaan om de NMBS boven water te houden?

Ingrid Van Daele en Hubert van Humbeeck

Onze partners