‘Zonder signalen wordt het erg moeilijk, maar niet onmogelijk om zwarte dozen Boeing te vinden’

Zoektocht naar verdwenen Boeing Malaysia Airlines © Reuters
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

De tijd dringt voor de zoektocht naar de verdwenen Boeing van Malaysia Airlines. De signalen van de zwarte dozen doven langzamerhand uit. ‘Maar daardoor is nog niet alles verloren.’

Een maand geleden verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines spoorloos van de radar. Sindsdien tast de hele wereld in het duister over wat er gebeurd kan zijn met het vliegtuig. Een deel van het antwoord bevindt zich in de zwarte dozen, maar die baterijen raken op waardoor de kans steeds kleiner wordt om ze te lokaliseren.

“Eigenlijk is dat een foute verwoording”, stelt Luc Blendeman van de Air Accident Investigation Unit (AAIU) van de federale overheid. “De batterijen van de pinger doven uit. Dat is een toestelletje dat vasthangt aan de zwarte dozen. Het apparaatje moet het mogelijk maken om de zwarte dozen terug te vinden door geluidssignalen.”

De zwarte doos bestaat uit twee onderdelen, enerzijds de flightdatarecorder (FDF) en anderzijds de cockpitvoicerecorder (CVR) . “De eerste legt alle vluchtgegevens van het laatste onderdeel van de vlucht vast. Bijvoorbeeld de druk in de cabine”, legt Blendeman uit.

Het tweede onderdeel registreert alle communicatie van de laatste twee uur in de cockpit. De gesprekken van de piloten worden opgenomen, maar ook achtergrondgeluiden staan op band.

Dertig dagen zijn relatief

“De beroemde dertig dagen waarover nu gesproken wordt, gaan dus over de pinger, de geluidsgenerator die aan de zwarte dozen hangt. “Al moeten we dertig dagen bij benadering nemen”, aldus Blendeman. “Het signaal stopt niet ineens, het dooft langzaam uit. Ik schat dat na twee maanden de pinger nog maar een tiende van zijn oorspronkelijke geluidsgolven uitstraalt.”

Zonder de geluiden van de pinger, wordt het dus erg moeilijk om de zwarte dozen terug te vinden. Maar dat wil niet zeggen dat we nooit te weten kunnen komen wat er gebeurde met vlucht MH370. “Er bestaat een waterkansje dat de dozen zonder pinger worden gevonden”, aldus Blendeman. “Want die pinger biedt zeker geen garantie op succes.” Blendeman verwijst daarvoor naar de vlucht 447 van Air France van Rio de Janeiro naar Parijs die in juni 2009 neerstortte. Pas na twee jaar werden de zwarte dozen teruggevonden, zonder hulp van de pinger.

Onderdeel zwarte doos
Onderdeel zwarte doos © Reuters

Onderzoekers wisten bij benadering waar het wrak lag, toch werden de zwarte dozen niet teruggevonden in de eerste dertig dagen. Onderzoekers hoorden niets. Dit kan zijn omdat de oceaan simpelweg te diep is voor de stralen. “De pinger is een hulpmiddel, maar dan nog spelen er zoveel factoren mee en gaat het om precisiewerk.”

Boordcomputers

“De zoektocht naar de Boeing van Malaysia Airlines moet bovendien heel wat meer obstakels overwinnen dan bij de zoektocht naar het vliegtuig van Air France het geval was. Bij het Franse vliegtuig was het zoekgebied veel kleiner.”

Op dit moment bedraagt het zoekgebied in de Indische Oceaan zo’n 319.000 vierkante kilometer, bij het vliegtuig van Air France was dat ‘slechts’ 70 vierkante kilometer.

Toch ook nog hoopvol nieuws. Hoewel de zwarte dozen van het Franse vliegtuig werden teruggevonden, haalden onderzoekers toen ook de boordcomputers van het vliegtuig uit het water. Ook dat materiaal was nog bruikbaar om te achterhalen wat er met het vliegtuig gebeurd was.

“Ik ben een positieve persoon, dus ik hoop dat het vliegtuig gevonden wordt. Al is die kans erg klein. Bovendien kost de zoektocht fortuinen. Het is simpelweg onmogelijk om tot in het oneindige te blijven zoeken”, aldus Blendeman.

Partner Content