Zoektocht naar MH370 nadert einde. Wat nu?

24/04/14 om 11:29 - Bijgewerkt om 11:57

De onbemande duikboot Bluefin-21 heeft het zoekgebied in de Indische Oceaan waar vlucht MH370 mogelijk gecrasht is, op 10 procent na, volledig gescand. Voorlopig zonder resultaat.

Zoektocht naar MH370 nadert einde. Wat nu?

© Reuters

Ondanks het afspeuren van 90 procent van het afgebakende zoekgebied, heeft de Amerikaanse duikboot Bluefin-21 nog steeds geen wrakstukken van de vermiste Boeing van Malaysia Airlines gevonden. Ook 11 militaire vliegtuigen en 11 schepen in de regio rond 1.740 kilometer ten noordwesten van Perth nemen deel om te speuren naar mogelijke drijvende wrakstukken op het wateroppervlak. Ook die kenden nog geen succes.

Een mogelijk brokstuk dat aanspoelde was de kust van de Australische deelstaat West-Australië, zorgde even voor ophef, maar bleek na onderzoek niet afkomstig te zijn van de Boeing. En zo zijn er honderden objecten die door satellieten, vliegtuigen en schepen werden opgemerkt, maar uiteindelijk niets met het vliegtuig te maken hadden.

Het is nu meer dan 40 dagen geleden dat de 11 jaar oude Boeing 777 met aan boord 239 mensen verdween op zijn reis van Kuala Lumpur naar Peking. Een analyse van satellietgegevens toonde aan dat het toestel kort na de start in Kuala Lumpur van zijn koers is afgeweken en urenlang richting zuiden vloog, zonder nog contact te nemen met de luchtvaartcontrole. De onderzoekers gaan ervan uit dat het vliegtuig is neergestort toen het zonder brandstof viel. De omstandigheden die tot de verdwijning leidden, zijn helemaal niet duidelijk.

Reddingswerkers vingen enkele weken na de verdwijning vier zogenaamde 'pings' op van een mogelijke zwarte doos, wat tot de afbakening van het huidige zoekgebied leidde en de hoop vernieuwde dat het nu niet lang meer zou duren vooraleer het wrak zou gevonden worden. Tevergeefs.

Nieuwe strategie

Als de speurtocht in het nu overblijvende zoekgebied eveneens vruchteloos blijkt te zijn, zullen de onderzoekers moeten overgaan tot een andere strategie. Moet het zoekgebied nog meer worden uitgebreid of moet de volledige operatie geëvalueerd worden? Zo zouden de onderzoekers teruggrijpen naar de these dat het vliegtuig niet is gecrasht, maar ergens is geland.

'Als er de komende dagen geen positief resultaat uit de bus komt, zullen we deze mogelijkheid opnieuw moeten bekijken', zeiden bronnen binnen het onderzoeksteam in Kuala Lumpur in de Maleisische krant New Straits Times. 'De theorie dat het ergens anders is geland is niet onmogelijk, aangezien we nog steeds geen enkel wrakstuk hebben gevonden dat aan de Boeing 777 kan gelinkt worden.'

De bronnen zeggen echter niet in welk land het toestel mogelijk is geland of gecrasht. 'Al lijkt de mogelijkheid dat één bepaald land het toestel verstopt terwijl meer dan 20 landen er naar op zoek zijn, absurd', aldus de onderzoekers die toegaven dat het moeilijk vast te stellen is - ondanks berekeningen die in die richting wijzen - of het vliegtuig effectief in de Indische Oceaan eindigde.

Nieuwe zoekmiddelen

Wellicht wordt de nieuwe te volgen strategie in de zoektocht begin volgende week bekend gemaakt na gesprekken tussen de 66-jarige gepensioneerde Australische luchtmachtbevelhebber Angus Houston, die de gezamenlijke zoekactie coördineert, de Maleisische overheid en andere belanghebbenden.

Hoe dan ook zullen er nieuwe zoekmiddelen worden ingezet zoals bijvoorbeeld de Remus 6000. Dat is een onbemande duikboot die de gecrashte Air France vlucht 447 op een diepte van 4 kilometer in de Stille Oceaan ontdekte en die bovendien nog twee kilometer dieper kan duiken tot 6.000 meter. Ter vergelijking, de Bluefin-21 kan tot 4.500 meter neerdalen. Een andere mogelijkheid is de sonar Orion, die non stop kan doorgaan en beelden in real time kan doorsturen zonder het tijdrovende labeur van het naar boven brengen van het toestel om de gegevens te downloaden, zoals momenteel het geval is met de Bluefin-21.

De Australische en Maleisische regeringen houden er alvast rekening mee dat de zoektocht nog maanden of zelfs jaren kan duren.

Lees meer over:

Onze partners