Werd MH370 dan toch gekaapt? Onderzoekers vinden bewijs van sabotage in cockpit

30/06/14 om 18:52 - Bijgewerkt om 18:52

Onderzoekers die de verdwijning van vlucht MH370 van Malaysia Airlines bestuderen, hebben mogelijk een aanwijzing ontdekt dat er met essentiële cockpituitrusting is geknoeid.

Werd MH370 dan toch gekaapt? Onderzoekers vinden bewijs van sabotage in cockpit

Een Australisch AP-3C Orion-vliegtuig zoekt naar de verdwenen Boeing van Malaysia Airlines. © REUTERS

Volgens een Australisch rapport van het Australian Transport Safety Bureau had de vermiste Boeing 777 aan het begin van de vlucht te maken met een mysterieuze stroomuitval. Experts denken dat die deel uitmaakt van een poging om onder de radar te blijven.

Het rapport zegt dat het vliegtuigtoestel na minder dan 90 minuten na het opstijgen in de luchthaven van Kuala Lumpur onverwacht een 'log on'-verzoek probeerde te maken met een satelliet. Het verzoek is wellicht veroorzaakt door een elektriciteitsonderbreking aan boord van het toestel. 'Een log on-verzoek in het midden van een vlucht is niet gebruikelijk', aldus het rapport.

De elektriciteitsonderbreking kan het gevolg zijn van iemand in de cockpit die probeerde om het gebruik van de vliegtuigsystemen tot een minimum te beperken. Mogelijk gaat het om kapers, zegt luchtvaartexpert Peter Marosszeky van de universiteit van New South Wales aan de krant Sydney Morning Herald. Ook mechanische mankementen kunnen een dergelijk voorval veroorzaken, maar dan lijkt het onwaarschijnlijk dat het vliegtuig nog honderden kilometers verder zou vliegen boven de Indische Oceaan.

De Boeing 777 van Malaysia Airlines op weg naar Peking met aan boord 239 mensen verdween mysterieus van de radar op 8 maart. De verdwijning van het vliegtuig geldt als een van de grootste mysteries uit de luchtvaartgeschiedenis.

Lees meer over:

Onze partners