Wat als de lezers de voorpagina van de krant kiezen?

07/03/14 om 09:36 - Bijgewerkt om 09:36

Wereldwijd kiezen kranten ervoor om Oekraïne op de voorpagina te zetten. Mochten hun lezers die maken, dan stonden er selfies en diëten op de voorpagina, blijkt uit een onderzoek.

Wat als de lezers de voorpagina van de krant kiezen?

De voorpagina van The Guardian: links zoals The Guardian ze maakte, rechts zoals de lezers ze zouden maken (op basis van de meest gedeelde artikelen). © NewsWhip

NewsWhip vroeg zich af hoe een voorpagina van een krant er zou uitzien, mocht het criterium zijn hoeveel een nieuwsstuk gedeeld werd. Wat blijkt: compleet anders. Wat journalisten belangrijk vinden, wijkt radicaal af van wat hun lezers het delen waard vinden.

NewsWhip opende de voorpagina's met het meest gedeelde artikel van de dag, wat de oorspronkelijke voorpagina danig door elkaar schudde. Kranten als The Wall Street Journal, The Washington Post, The New York Times, USA Today, The Guardian en The Independent gaven op woensdag 5 maart uitgebreide aandacht aan de crisis in Oekraïne.

Hun lezers deelden die dag achter liever een stuk over het homohuwelijk (The Wall Street Journal), een studentenverhaal dat viraal ging op sociale media (The Washington Post) of hoe ongezond te veel vlees wel niet kan zijn (The Guardian).

Zelfde verhaal bij The Guardian en The Daily Mail

Dat laatste voorbeeld is volgens NewsWhip opmerkelijk. The Guardian is een van de meest gerespecteerde kwaliteitskranten ter wereld. Toch verkiest het online lezerspubliek hetzelfde verhaal als dat van tabloid The Daily Mail. Bij The Daily Mail vervangt het dieet-nieuws een smeuïg coververhaal over hoe het kabinet van Brits premier David Cameron probeerde om het nieuws over een kinderpornozaak waarin een adviseur betrokken is, onder de mat te vegen.

Bekijk op NewsWhip de aangepaste voorpagina's.

Lees meer over:

Onze partners