"Washington financierde stiekem Syrische oppositie"

18/04/11 om 11:35 - Bijgewerkt om 11:35

Ook aan de oppositie gelinkte projecten, zoals een tv-zender die regeringskritische programma's uitzendt, kregen financiële steun. Dat blijkt uit gelekte diplomatieke documenten.

"Washington financierde stiekem Syrische oppositie"

© Imageglobe/Jamal Nasrallah

De Verenigde Staten hebben in het geheim Syrische oppositionele groeperingen gefinancierd. Ook aan de oppositie gelinkte projecten, zoals een tv-zender die regeringskritische programma's uitzendt, kregen financiële steun. Dat blijkt uit diplomatieke documenten die zijn gelekt door WikiLeaks, zo schrijft The Washington Post maandag.

Barada TV, geïnstalleerd in Londen, begon in april 2009 met uitzenden maar heeft zijn operaties opgevoerd voor de massale protesten tegen het regime van president Bashar al-Assad.

De zender heeft, zo schrijft The Washington Post, banden met de Beweging voor Gerechtigheid en Ontwikkeling, een netwerk van verbannen Syrische opposanten in Londen. Uit de WikiLeaksdocumenten blijkt dat het netwerk sinds 2006 al 6 miljoen dollar kreeg van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Volgens de krant begon de Amerikaanse regering onder het presidentschap van George W. Bush met het financieren van oppositiefiguren. Ook onder Barack Obama hielden de financieringen aan.

Of de financieringen ook de afgelopen weken hebben plaatsgevonden, geeft The Washington Post geen informatie. Sinds 15 maart kent Syrië een ongekend protest tegen het regime van Al-Assad. (Belga/KVDA)

Lees meer over:

Onze partners