Waarom de teruggave van spullen van MH17 maanden kan duren

28/07/14 om 20:18 - Bijgewerkt om 20:18

Het kan nog vele maanden duren voor de spullen van de inzittenden van vlucht MH17 aan hun nabestaanden zijn gegeven. De spullen liggen verspreid over een groot gebied bij het Oost-Oekraïense dorp Grabove.

Waarom de teruggave van spullen van MH17 maanden kan duren

© Reuters

Knuffels, speelgoed, telefoons, boeken, kleren, fototoestellen, tandenborstels, pennen. Een deel is misschien meegenomen door dorpsbewoners of separatisten. "Je gruwelt van die foto's met stapels koffers vol kleren met een rebel ernaast. Je wilt die spullen in Nederland hebben", zegt advocaat Veeru Mewa van het Amsterdamse kantoor Beer Advocaten, dat is gespecialiseerd in luchtvaartrecht.

Wat is van wie?

Op dit moment zijn er nog geen eigendommen van de rampplek naar Nederland gebracht. Het is ook nog niet bekend wanneer dat gebeurt. Daarna moeten onderzoekers achterhalen welke spullen van welke inzittenden waren. Malaysia Airlines kan desgevraagd nog niets zeggen over de gang van zaken.

Het kantoor van Mewa hielp de nabestaanden van ongeveer 40 mensen die waren omgekomen bij de vliegramp in Libië in 2010. Toen duurde het maanden voordat de goederen aan de nabestaanden waren gegeven. Mewa verwacht dat het nu langer duurt. "Daar wordt oorlog gevoerd. Sommige spullen van waarde zullen ergens in een dorp circuleren. Het is de vraag wat je allemaal terugvindt en in welke staat het is."

Digitale catalogus

Ook in Libië lag het rampgebied bezaaid met spullen van de slachtoffers. Bij portemonnees, telefoons en computers is de eigenaar vrij makkelijk te vinden. Mewa: "Maar sommige spullen zijn niet meteen te herleiden. Knuffels bijvoorbeeld. In het puin lagen vier exemplaren van Komt een vrouw bij de dokter van Kluun, maar er waren vijf families die zeker wisten dat hun geliefde dat boek bij zich had. Dat hebben ze onderling opgelost."

Wat na de ramp bij Tripoli hielp, was dat een Brits bedrijf alle overgebleven spullen had gefotografeerd. De nabestaanden kregen een dvd met een digitale catalogus en konden via een speciale site aangeven welke spullen van hun geliefden waren. Of dat nu ook gebeurt, is nog niet bekend. Ook bij het ongeluk in 2009 met een vliegtuig van Turkish Airlines, dat vlak voor de landing op Schiphol neerstortte, kregen nabestaanden een catalogus. Mewa: "Een man zag de halve bankpas van zijn vrouw en herkende haar achternaam. Hij heeft dat netjes teruggekregen. Een andere man kreeg de telefoon, die zijn vrouw bij zich had toen ze kwam te overlijden. Dat is iets tastbaars. Je moet niet onderschatten wat dat voor ze betekent." (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners