Vrees voor ebola boost e-commerce in Nigeria

© Reuters

Nigeria heeft de schrik te pakken na het zien van de talloze beelden van ernstig zieke ebolapatiënten. De Nigerianen proberen besmetting te vermijden door hun huizen zo weinig mogelijk te verlaten. Vooral drukke warenhuizen en winkelketens worden vermeden. Een ‘positief’ gevolg: een boost van de e-commerce.

The Economist meldt dat online shopping in Nigeria, met 173 miljoen inwoners het dichtstbevolkte land van Afrika, aan een evolutie begonnen is. Voorheen waren de online omstandigheden povertjes: moeilijk berijdbare routes in combinatie met onzekerheid over de betaling zorgden ervoor dat het virtueel shoppen geen succes werd.

Nu het noodlot toeslaat en binnen blijven een must wordt, zit er niets anders op dan de levensnoodzakelijke middelen online te bestellen. Door deze boost kunnen nu ook investeringen worden gemaakt in de Nigeriaanse e-omstandigheden.

Een voorbeeld van een Nigeriaanse verkoopssite is Jumia. Volgens The Economist zou Jumia vooral succes boeken met de verkoop van kuis- en hyghiëneproducten, wat de – deels door de media gezaaide – angst voor het ebolavirus des te duidelijker maakt. Kuisproducten vervangen daarmee mobieltjes, het vroegere succesproduct.

Een en ander staat in schril contrast met de negatieve berichtgeving over Afrika, die de laatste maanden een significante stijging kende door het ebolavirus. Deze informatie uit The Economist verspreidt dan ook een ‘positiever’ en contextrijk beeld over Afrika. The Economist maakt duidelijk dat er in Afrika een bepaald bewustzijn heerst over het belang van internet: sites zoals www.ebolafacts.com, die de bevolking willen inlichten over de gevaren van ebola, zijn een voorbeeld van dit bewustzijn. Verder wordt ook duidelijk dat er een bepaalde ontwikkelingsgraad is in Afrika wat betreft internet en technologie, iets wat vaak onderschat wordt.

Elke Mahieu

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content