Vliegtuigcrash San Francisco: Onervaren piloot vloog te traag

© Reuters
Tom Vandyck
Tom Vandyck Tot 2014 correspondent in de VS voor Knack.be

Volgens een eerste rapport probeerde het toestel van Asiana Airlines mogelijk tevergeefs op te trekken voor het crashte in San Francisco. De piloot had nauwelijks ervaring met de Boeing 777.

Dat zijn de aanvankelijke bevindingen van het Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) dat het ongeluk onderzoekt. Bij de crash vielen 182 gewonden en als bij mirakel slechts twee doden.

Volgens het NTSB-rapport zou het kunnen dat één van die doden, een zestienjarige Chinese studente, stierf nadat ze uit het vliegtuig werd gekatapulteerd en vervolgens overreden werd door één van de toesnellende reddingsvoertuigen.

Vliegtuig viel stil

Gegevens van de zwarte doos tonen aan dat het vliegtuig drie seconden voor het ongeluk aan een snelheid van slechts 103 knopen (190 km/u) vloog. Volgens het handboek moet een Boeing 777 minimaal 137 knopen (254 km/u) vliegen op het moment dat hij het begin van de landingsbaan bereikt.

Beide motoren werkten naar behoren, maar vanwege die lage snelheid viel het vliegtuig stil net op het moment dat de piloot meer gas gaf. Vermoedelijk probeerde hij een doorstart te maken. Dat wil zeggen: optrekken, rondcirkelen en opnieuw proberen te landen. Dat mislukte.

Automatische piloot af

De Koreaanse piloot Lee Gang-guk was een veteraan die er meer dan 10.000 vlieguren op had zitten in allerlei andere vliegtuigtypes, waaronder de Boeing 747, maar slechts 43 uur in de 777. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij Asiana bekend op haar hoofdkwartier in Seoel.

Asiana stelt dat er geen mechanische problemen waren met het toestel. De weersomstandigheden waren normaal en de Boeing had een 25 kilometer lange, rechte aanvliegroute. De tien uur lange vlucht was verder normaal verlopen.

82 seconden voor het ongeluk stond de automatische piloot (die een modern verkeersvliegtuig probleemloos op eigen houtje aan de grond kan zetten) af. 34 seconden voor de crash daalde de snelheid van het toestel onder het minimum voor en veilige landing.

Menselijk falen

De piloot werd automatisch gewaarschuwd dat hij moest versnellen door middel van een vibratie in de stuurknuppel. Anderhalve seconde voor het helemaal mis ging, riep de copiloot om de landingspoging af te breken.

De onderzoekers houden dan ook sterk rekening met menselijke fouten als oorzaak voor het ongeluk. “We bekijken het presteren van de piloot en de communicatie tussen de twee bemanningsleden”, zei NTSB-voorzitter Deborah Hersman aan de Amerikaanse pers. “Maar alles ligt nog steeds op tafel”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content