Vier eerste privékranten gelanceerd in Myanmar

01/04/13 om 10:16 - Bijgewerkt om 10:16

Voor het eerst in een halve eeuw zijn in Myanmar weer kranten te koop die niet door het regime gepubliceerd zijn.

Vier eerste privékranten gelanceerd in Myanmar

© AFP

Voor het eerst in een halve eeuw zijn in Myanmar weer kranten te koop die niet door het regime gepubliceerd zijn. Dat vier nieuwe titels verschijnen, is een nieuwe stap in de vrijmaking van de mediasector, die zo gebruikmaakt van de hervormingen waarmee de nieuwe regering twee jaar geleden begonnen is.

Zestien titels kregen de toelating om op 1 april een eerste editie uit te geven, maar slechts vier kranten waren op tijd klaar. Het gaat om The Voice Daily, de dagelijkse editie van een van de grootste magazines van het land, The Union Daily, dat aanleunt bij de grootste partij, The Golden Fresh Land Daily en The Standard Time Daily.

De bevolking van Myanmar keek lang uit naar deze dag nadat in augustus vorig jaar na decennia de censuur werd afgeschaft. Volgens een marktkramer in Rangoon is de bevolking hongerig naar informatie. "The Voice Daily was heel snel uitverkocht." Een halve eeuw geleden nationaliseerde de junta de kranten. Tot 1 april 2013 waren alle privépublicaties weekbladen, die hun nieuws enkel online publiceerden. Met de overgang naar een burgerregering in maart 2011 zijn er ook in de mediasector hervormingen gekomen. Zo is niet alleen de censuur afgeschaft, maar zijn ook journalisten bevrijd uit de gevangenis en wordt nu bericht over de activiteiten van
oppositieleidster Aung San Suu Kyi. Zij staat bijvoorbeeld vooraan de eerste editie van The Golden Fresh Land Daily. (Belga/SD)

Lees meer over:

Onze partners