Verkeer overtreft malaria en aids als doodsoorzaak in Afrika

© Reuters
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

Door de urbanisatie stijgt het aantal verkeersslachtoffers erg snel in Afrika. In 2015 sterven er meer kinderen in het verkeer dan aan malaria of aids, aldus de Wereldbank.

Volgens een rapport van de Wereldbank zal het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Afrika tegen 2020 stijgen met tachtig procent. Opmerkelijk het continent telt het hoogste aantal verkeersongevallen, maar tegelijkertijd het laagste aantal voertuigen op de weg.

Elk jaar sterven er ongeveer 24,1 Afrikanen per 100.000 in het verkeer. Vooral kinderen en armen zijn kwetsbaar. In 2015 zal het aantal kinderen tussen 5 en 15 jaar dat sterft in het verkeer hoger liggen, dan het aantal kinderen dat overlijdt aan aids of malaria, aldus de Wereldbank.

Geen toegang tot degelijke medische verzorging

“Het armste deel van de bevolking woont langs drukke wegen, waardoor ze sneller het slachtoffer zijn van een voorbij razende wagen. Bovendien hebben zij niet altijd toegang tot degelijke medische verzorging”, staat te lezen in het rapport.

Naast het humane aspect zorgt het verkeer en zijn ongelukken ook voor grote economische schade. Ongelukken kosten Afrikaanse landen jaarlijks tussen de 1 en de 3 procent van hun Bruto Nationaal Product.

Kanker en diabetes rukken op

De Wereldbank noemt ‘Westerse’ ziektes zoals kanker en diabetes als tweede en derde verdoken doodsoorzaak in Afrika. De overgang van een agrarische samenleving naar urbanisatie, speelt daarin een belangrijke rol. Stedelijke bewoners doen minder aan sport en door een hoger inkomen consumeren ze meer suikerrijke producten. Tegelijkertijd zorgt de verstedelijkingen ervoor dat meer Afrikanen een auto aanschaffen, wat dan opnieuw resulteert in meer auto-ongelukken.

Er rust een zware druk op de gezondheidszorg. Het merendeel van het donorgeld wordt op dit moment besteed aan overdraagbare ziektes als malaria, tuberculose en aids. Hoewel deze ziektes nog steeds veel slachtoffers eisen en medische ondersteuning vragen, moet er ook geld vrijgemaakt worden voor de ‘modernere’ aandoeningen. Maar door de financiële moeilijkere tijden in het Westen, zijn bijkomende donaties niet onmiddellijk in zicht. Daarom moeten budgetten niet opgedeeld worden, maar moet er sprake zijn van een multifunctionele gezondheidszorg, klinkt het bij de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Vicieuze cirkel

Dokter Jill Farrington (WHO) benadrukt dat het om een vicieuze cirkel gaat. “Wanneer er meer wagens op de weg zijn en deze harder gaan rijden, wordt het steeds onveiliger. Daardoor verplaatsen minder mensen zich te voet of met de fiets, waardoor de kans op obesitas toeneemt.”

Partner Content