Verdwijning MH370 officieel een ongeluk: deze 10 dingen zullen we nooit weten

Een familielid van een van de passagiers van MH370. © Reuters
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Het mysterieus verdwijnen van het vliegtuig van Malaysia Airlines in de Indische Oceaan op 8 maart 2014 wordt nu officieel als een ongeval beschouwd. Maar daardoor blijven heel wat vragen misschien voor eeuwig onbeantwoord.

De Maleisische regering gaat ervan uit dat alle 239 mensen aan boord van vlucht MH370 het leven gelaten hebben. Er kan ook van worden uitgegaan dat het vliegtuig in de Indische Oceaan is neergestort. Tot zover de officiële mededeling.

Vlucht MH370 verdween op weg van Kuala Lumpur naar Peking. Twee derde van de mensen aan boord waren Chinezen. Doordat de mysterieuze verdwijning nu officieel als een ongeval geldt, staat de deur voor schadevergoedingen aan nabestaanden open.

De zoektocht naar de Boeing 777-200 gaat ondertussen wel verder. Ook de zwarte dozen zijn nog niet terecht, zodat het onduidelijk blijft wat er precies is gebeurd. De volgende vragen blijven volgens de Britse krant The Independent voorlopig onbeantwoord.

1. Waar is het vliegtuig nu?

Hoewel de Maleisische autoriteiten blijven zoeken naar de Boeing, lijkt de kans dat ze het toestel ooit nog zullen vinden klein. De meest recente zoektocht focust zich op het stuk Indische Oceaan voor de westkust van Australië, maar ondanks het gebruik van gesofistikeerd sonarmateriaal en de hulp van de Chinese overheid, is er nog niets gevonden.

2. Waarom werd het communicatiesysteem van het vliegtuig uitgeschakeld?

De transponder van de MH370, die met de grond communiceert, werd afgezet toen het vliegtuig het Vietnamese luchtruim invloog. Er lijkt geen enkele rationele verklaring te zijn voor deze daad. Luchtvaartspecialisten bestempelen de beslissing van de piloot dan ook als ‘uiterst uitzonderlijk’. Was er kwaad opzet in het spel? Door de piloten of een onbekende? Door het ontbreken van de zwarte doos met de cockpitopnames zullen we wellicht nooit weten wat er zich in de cockpit heeft afgespeeld.

3. Waarom werd de verdwijning van het vliegtuig niet meteen opgemerkt?

Hoewel de communicatiesystemen werden uitgezet, werd dit pas veel later duidelijk. Wellicht is dit te wijten aan een menselijke fout. Door de overdracht van de controle van de Maleisische naar de Vietnamese luchtvaartautoriteiten werd dit wellicht over het hoofd gezien.

4. Waarom maakte het vliegtuig een scherpe bocht naar links?

Dit is voer voor complottheoretici. Volgens militaire informatie draaide het vliegtuig naar het westen, en week het kort nadat de transponder werd uitgezet af van zijn geplande vliegroute. Werd dit manoeuvre gedaan nadat de communicatiesystemen door een of andere catastrofe werden uitgeschakeld? De piloot zou dan naar de dichtste luchthaven zijn gevlogen.

5. Werd het vliegtuig gekaapt?

Sinds de terroristische aanslagen van 11 september 2001 worden vliegtuigcockpits beschermd met kogelwerende deuren om kapingen te vermijden. Het is dus onwaarschijnlijk dat iemand de cockpit is binnengegaan. In dat geval zouden de piloten bovendien een noodsignaal hebben uitgestuurd.

6. Hebben de piloten iets met de verdwijning van het vliegtuig te maken?

De achtergrond van beide piloten is grondig onderzocht, maar niets verdachts werd gevonden. Er zijn gevallen bekend waarbij piloten zelfmoordgedachten hebben uitgevoerd. Egypt Air vlucht 990 uit 1999 en vlucht 185 van Silk Air uit 1997 zouden voorbeelden van dergelijke gevallen zijn.

7. Was het een reeks ongelukken?

De mens houdt van een goede complottheorie, maar de kans is groot dat de verdwijning van MH370 het gevolg is van een reeks ongelukken die delen van het vliegtuig in verschillende stadia hebben uitgeschakeld. Zo kan er een brand zijn uitgebroken die de communicatiesystemen heeft uitgeschakeld maar waarbij het vliegtuig intact bleef. Later zou er zich een decompressie kunnen hebben voorgedaan die tot hypoxie heeft geleid.

8. Hebben de passagiers geweten dat er iets aan de hand was?

Aangezien het vliegtuig midden in de nacht verdween, sliepen de meeste passagiers wellicht en waren ze zich niet bewust van de gebeurtenissen.

9. Is het vliegtuig ergens geland?

Het vliegtuig had nog voldoende brandstof om duizenden kilometers verder te vliegen nadat de communicatiesystemen werden uitgezet. Dit betekent een immens gebied (zowat 634 landingsbanen) waar het vliegtuig kan geland zijn.

10. Is het een doofpotoperatie?

Op een bepaald moment in de zoektocht werd geopperd dat het vliegtuig, nadat het van de radar was verdwenen, een tijdje richting noorden of richting zuiden vloog. In het eerste geval is het vliegtuig mogelijk uit de lucht gehaald. Sinds 9/11 worden immers gevechtsvliegtuigen ingezet wanneer een onbekend vliegtuig het luchtruim van een ander land binnenvliegt. De Boeing 777 zou dus weleens uit de lucht kunnen zijn geschoten, wat mogelijk ook een nationale of zelfs internationale doofpotoperatie tot gevolg heeft gehad. Welk land wil immers toegeven dat het een passagiersvliegtuig met mensen van over de hele wereld heeft neergehaald?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content