Turkse regering sluit 45 kranten en 16 tv-zenders

27/07/16 om 22:17 - Bijgewerkt om 23:52

De Turkse regering heeft de sluiting van tientallen mediabedrijven in het land bevolen. Dat deelt Anadolu mee, het nieuwsagentschap dat onder de controle van de Turkse overheid valt.

Turkse regering sluit 45 kranten en 16 tv-zenders

Pro-regeringsbetogers op het Taksimplein © REUTERS

De lijst met geviseerde mediabedrijven telt drie nieuwsagentschappen, zestien tv-zenders, 23 radiozenders, 45 kranten, 15 magazines en 29 uitgeverijen. Er worden zowel lokale als nationale kranten opgedoekt.

Het is niet duidelijk welke mediabedrijven gesloten worden, maar volgens persagentschap AFP zou het onder meer gaan om persagentschap Cihan, de pro-Koerdische IMC TV en de oppositiekrant Taraf. En ook de krant Zaman en haar Engelse versie Today's Zaman, die net zoals Cihan deel uitmaakten van een holding die gelinkt is aan de tegenstander van president Recep Tayyip Erdogan, Fetullah Gülen, tot ze in maart aan banden werden gelegd, werden plots gesloten. Eerder raakte ook al bekend dat arrestatiebevelen werden uitgevaardigd tegen 47 oud-medewerkers van Zaman.

Volgens Ankara zit Gülen, die in ballingschap leeft in de Verenigde Staten, achter de mislukte staatsgreep van 15 juli door een deel van het leger.

Leger en privésector

Intussen blijven ook in het leger koppen rollen. Nog volgens Anadolu is woensdagavond beslist om 1.600 officieren, onder wie 149 generaals en admiraals, af te danken. Het gaat om 87 officieren van de landmacht, 30 van de luchtmacht en 32 van de zeemacht. "Ze worden ontslagen vanwege hun betrokken bij de poging tot staatsgreep", zo meldt een regeringsmedewerker.

En ook in de privésector is het eerste slachtoffer van de couppoging gevallen. Zo heeft de Turkse financiële regulator de licentie geannuleerd van de onderzoeksdirecteur van een van de grootste makelaarsbedrijven in het land. Mert Ulker, directeur van Ak Investment, verloor zijn licentie omdat hij zijn verantwoordelijkheden niet had genomen bij de realisatie en de publicatie van een studie van 18 juli. Daarin wordt volgens de regeringsgezinde krant Sabah "sombere propaganda" gemaakt, en wordt president Erdogan ervan beschuldigd de mislukte coup te hebben gebruikt om de grote kuis te houden in het leger en meer controle over het land te krijgen.

(Belga/RR)

Onze partners