Treinramp Spanje: Ook veiligheid spoorweg in vraag gesteld

25/07/13 om 18:28 - Bijgewerkt om 18:28

Niet alleen de snelheid van de trein is een discussiepunt bij de zoektocht naar de oorzaak van de treinramp in Santiago de Compostela. Er worden ook vragen gesteld bij het veiligheidssysteem op het spoor.

Treinramp Spanje: Ook veiligheid spoorweg in vraag gesteld

© Reuters

Naar aanleiding van de dodelijke treinramp in de buurt van Santiago de Compostela, worden in de Spaanse media niet enkel hypotheses over de overdreven snelheid naar voren geschoven. Want ook bij het veiligheidssysteem op het spoor worden vraagtekens geplaatst. Zo zou op de plaats van het ongeval het beveiligingssysteem ERTMS nog niet geïnstalleerd zijn.

"Algemeen wordt aangenomen dat ongevallen van deze aard - niet enkel op het spoor - niet toe te schrijven zijn aan één enkele oorzaak, maar wel aan een samenloop van omstandigheden", zo verklaarde Inaki Barron van de Internationale Spoorwegunie op de nationale radio-omroep.

"Het is goed mogelijk dat er ook andere factoren (dan overdreven snelheid) meespelen."

'Niets mis met trein zelf'

De directeur van de Spaanse spoorwegmaatschappij (Renfe), Julio Gómez-Pomar Rodríguez, had eerder al verklaard dat er met de trein zelf niets mis was. Volgens hem is er mogelijk wel een probleem met de veiligheid van de sporen.

Juan Jesus Garcia Fraile van de Spaanse bond van treinbestuurders schaart zich achter die mogelijkheid. Hij beklemtoonde op de nationale radio dat de spoorlijn op de plaats van het ongeval niet uitgerust is met ERTMS, een Europees veiligheidssysteem dat de trein kan laten afremmen wanneer de snelheid te hoog ligt.

Geen veiligheidssysteem

"Vier kilometer voor Santiago de Compostella is het veiligheidssysteem ERTMS niet geïnstalleerd, spijtig genoeg", verklaarde de vakbondssecretaris. Het spoor is op die plek enkel voorzien van ASFA, dat vooral aandacht besteedt aan het respecteren van de signalisatie "en dat meer afhankelijk is van de menselijke factor", zegt Garcia Fraile.

Het stuk hogesnelheidslijn tussen de Spaanse stad Ourense en Santiago de Compostella werd nog maar in 2011 in gebruik genomen, zo verklaart de vakbondsman het ontbreken van ERTMS. "De constructie van die lijn is nog niet helemaal afgerond. Vier kilometer voor Santiago de Compostella eindigt de hogesnelheidslijn" en wordt er weer overgegaan op een traditionele spoorlijn, klinkt het. (Belga/AVE)

.

Onze partners