Terrorisme-index: 32.628 doden in 2014, een recordaantal

Archiefbeeld van een aanslag van Boko Haram in Nigeria © Reuters

Het aantal mensen dat omkwam bij een terreuraanslag is vorig jaar met 80 procent gestegen tegenover het jaar voordien. De zogenaamde “terrorisme-index” telde in 2014 32.658 slachtoffers, in 2013 ging het om 18.111 personen.

Nooit eerder lag het aantal terreurdoden zo hoog, blijkt uit de jaarlijkse rapport van het Instute for Economics and Peace.

De meest dodelijke terreurbewegingen zijn de Nigeriaanse rebellengroep Boko Haram en de jihadisten van Islamitische Staat (IS).

Volgens directeur Steve Killelea van het onderzoeksinstituut is terrorisme “aan een ongekend tempo aan het stijgen”. Ook in 2013 was er al een forse toename. Maar toch blijft het een fenomeen dat zich beperkt tot een kleine groep landen, met name Afghanistan, Irak, Nigeria, Pakistan en Syrië. Die landen waren in 2014 goed voor 78 procent van alle terreurdoden. Irak was vorig jaar zelfs een absolute koploper, met 9.929 doden als gevolg van terrorisme. Nooit eerder in de geschiedenis werd één land zo zwaar getroffen.

Nigeria kende de grootste toename, en kwam uit op 7.512 doden, of meer dan een verdrievoudiging in één jaar.

Parijs

Het risico is in de Westerse landen veel kleiner, aldus het rapport. Hier zijn het veelal zogenaamde “lone wolves” die tot actie overgaan. Maar de aanslagen in Parijs zijn nog niet meegeteld. “Deze aanslagen zouden een ommekeer kunnen betekenen. Ze tonen aan dat IS over de middelen beschikt om ook in Europa dodelijke aanvallen te lanceren”, aldus Killelea.

De kost van het extremisme werd in 2014 op 52,9 miljard dollar geschat. Ook dat is een record, en een vertienvoudiging tegenover 2000. Het rapport onderzocht aanslagen in 162 landen. Terrorisme wordt gedefinieerd als “bedreiging of effectief gebruik van geweld door een niet-staatsgebonden dader om een politiek, economisch, religieus of sociaal doel te bekomen, via angst of intimidatie”.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content