Staart van AirAsia-vliegtuig gevonden

07/01/15 om 07:05 - Bijgewerkt om 08:55

Reddingswerkers hebben de staart van AirAsia-vlucht 8501 in de Javazee gevonden. Daarin bevinden zich doorgaans de zwarte dozen. Die kunnen meer duidelijkheid scheppen over de oorzaak van de crash tien dagen geleden.

Staart van AirAsia-vliegtuig gevonden

© AFP

Het staartgedeelte van de gecrashte AirAsia-vlucht 8501 werd in de Javazee gevonden. Het hoofd van het reddingsteam, Bambang Soelistyo, zei ervan overtuigd te zijn nadat hij foto's te zien kreeg van het wrak waarop het logo van de luchtvaartmaatschappij zichtbaar was.

'We hebben met succes dat deel van het vliegtuig dat ons doel was, bemachtigd. Het is bevestigd dat het staartgedeelte gevonden is', verkondigde Soelistyo in Jakarta volgens Agence France-Presse.

Staart van AirAsia-vliegtuig gevonden

© AFP

Staart van AirAsia-vliegtuig gevonden

© AFP

'Onze gasten vinden, is prioriteit'

De vondst van de staart is belangrijk, omdat zich daar meestal de zwarte dozen - een met opnames uit de cockpit en een ander met vluchtgegevens - bevinden. Die gegevens kunnen meer duidelijkheid scheppen over de oorzaak van de crash.

Dat liet ook AirAsia-baas Tony Fernandes op sociaal netwerk Twitter verstaan: 'Het staartgedeelte zou gevonden zijn. Als het over het juiste deel van de staart gaat, moet de zwarte doos daar zitten.' - 'We moeten alle delen snel vinden, zodat we al onze gasten kunnen vinden en de pijn van onze families verlichten. Dat is nog steeds onze prioriteit.'

Eerder zeiden reddingswerkers dat vijf grote delen van het vliegtuig gedetecteerd werden, maar er werd niet bevestigd over welke delen van het vliegtuig het ging.

Ondanks een grote reddingsoperatie waaraan verschillende landen deelnemen, wordt er weinig vooruitgang geboekt door slechte weersomstandigheden. Tot nog toe werden 39 lichamen in zee gevonden. Toen vlucht QZ8501 op 28 december na 40 minuten op weg van Surabaya naar Singapore van de radar verdween, waren er 162 mensen aan boord.

Niet in vluchtschema

Indonesië beweert dat het vliegtuig op de dag van de crash geen toestemming had om volgens die route te vliegen. Sinds het incident werd AirAsia van de Surabaya-Singapore-route gebannen.

Het Indonesische ministerie van Transport ontsloeg ondertussen een medewerker en sanctioneerde vele anderen in de nasleep van de crash. Het ministerie onderzoekt hoe het mogelijk was dat het vliegtuig zonder toestemming kon zijn vertrokken.

'Tot op heden hebben we actie ondernomen tegen acht medewerkers. Twee binnen het ministerie van Transport, vier anderen bij navigatie-operator AirNav en twee luchthavenmedewerkers', verklaarde Hadi Mustofa van het ministerie aan AFP. Sommigen werden tijdelijk geschorst of overgeplaatst.

Het in Maleisië gebaseerde AirAsia - dat voor de crash een uitstekende veiligheidsgeschiedenis had - weigert volgens het persagentschap te reageren op de beschuldigingen. Singapore zegt dat langs hun kant het vluchtschema voor die fatale zondag vrijgemaakt was.

Mustofa zei nog dat niet enkel AirAsia, maar alle binnenlandse luchtvaartmaatschappijen nu gecontroleerd worden op mogelijke schendingen van het vluchtschema.

Slecht weer

Het Indonesische meteorologische agentschap BMKG had in een eerste rapport de crash aan slecht weer toegeschreven - uit het laatste contact met de piloot bleek dat die een storm wilde ontwijken - waarbij ijs waarschijnlijk de motoren van het vliegtuig beschadigd had. Maar het blijft onduidelijk waarom vliegtuigen op gelijkaardige routes dan geen last hadden van het weer.

Volgens analisten is er onvoldoende informatie beschikbaar om de ramp te verklaren en moet gewacht worden op de vluchtgegevens. Met de vondst van de staart zijn nu misschien ook de zwarte dozen gevonden en hoeft daar niet lang meer op gewacht te worden.

Lees meer over:

Onze partners