Schipbreuk Italië: 5 nieuwe lijken gevonden, in totaal 11 doden

17/01/12 om 06:48 - Bijgewerkt om 06:48

Met de vondst van vijf nieuwe lijken, komt de dodentol op 11 slachtoffers. Nog 23 mensen blijven vermist.

Schipbreuk Italië: 5 nieuwe lijken gevonden, in totaal 11 doden

© Reuters

Er zijn vijf nieuwe lijken ontdekt in de achtersteven van Costa Concordia, het cruiseschip dat zonk voor de kust van Italië. Dat heeft de kustwacht aan de Italiaanse pers gemeld.

Met de vondst van die lichamen komt het totaal aantal dodelijke slachtoffers van de scheepsramp op 11.

Er zijn nu nog 23 mensen als vermist opgegeven. Eerder nog was er sprake van nog 14 vermisten. Maar dat cijfer is later bijgestuurd. Onder de vermisten bevinden zich mensen van Duitse en Italiaanse nationaliteit.

Tegen de gearresteerde kapitein van de Costa Concordia werden de zwaarste tenlasteleggingen aangevoerd. Francesco Schettino zou het schip te dicht naar het eiland gestuurd hebben en had het al tijdens de evacuatie verlaten. De ramp met de Costa Concordia kan het moederbedrijf Carnival tot 95 miljoen dollar kosten. Carnival verwacht ook bijkomende kosten die voorlopig nog niet kunnen worden vastgesteld. Analisten verwachten overigens dat de beelden van het gekapseisde schip voor dalende boekingen zullen zorgen in heel de cruisesector.

Carnival is de grootste cruisemaatschappij ter wereld. Het is het moederbedrijf van Costa Crociere, eigenaar van de Costa Concordia. Costa Crociere is de grootste cruisemaatschappij van Europa.

Milieuramp vermijden
Om een milieuramp te vermijden moet nu ook gestart worden met het wegpompen van de stookolie uit het gekapseisde cruiseschip voor de kust van Italië. Dit zou zeker drie weken duren. Dat zei topman Peter Berdowski van Boskalis in het Nederlandse tv-programma "Pauw en Witteman". Boskalis is de eigenaar van bergingsbedrijf Smit, dat de olie gaat verwijderen.

Smit is nog niet begonnen met het weghalen van de olie. Het bedrijf heeft bewegingssensoren op het schip aangebracht om te kijken of het vaartuig stabiel is. Als het schip verder kantelt, wordt het risico op een olielekkage weer groter, aldus Berdowski. Ook het weer speelt een belangrijke rol.

Bij een eerste observatie van het schip is niet geconstateerd dat er olie uit het schip lekt, zo liet Boskalis eerder weten. Boskalis is zeker geïnteresseerd in de berging van het schip, maar "die fase is nu niet belangrijk", zei Berdowski. Prioriteit heeft nu het wegpompen van de olie. Tijdens dat proces zal ook duidelijk worden of het schip total loss is en op welke manier het eventueel moet worden geborgen. (Belga/INM/SD)

Lees meer over:

Onze partners