‘Schaamstreekverbleker’ verhit de gemoederen in India

© Reuters

Een reclamespotje voor “Clean and Dry”, een vaginale zeep die de schaamstreek een bleker kleurtje bezorgt, leidt tot controverse in India.

Het televisiespotje is niet meteen bijster origineel: een vrouw zit ontevreden in het gezelschap van haar man, die meer geïnteresseerd is in zijn krant dan in haar. Maar na een flinke wasbeurt met de zeep komt de vrouw in een kort broekje terug, wenkt ze naar haar man en wordt ze stevig omarmd. Onderaan verschijnt de boodschap “Het leven voor vrouwen wordt nu frisser, schoner, en vooral bleker en intiemer.”

Protest

Het spotje leidde tot een storm van protest van columnisten, artsen, bloggers en twitteraars. Rupa Subramanya, populair op Twitter, noemde de reclame “de ultieme belediging” voor Indiase vrouwen. Columnist Deepanjana Pal legde het verband met Fair and Lovely, een immens populaire gezichtscrème die de huidskleur minder donker maakt.

Sinds de lancering van Fair and Lovely in 1978 zijn lokale en internationale spelers als Revlon, L’Oreal en Garnier op de markt gesprongen met allerhande verblekende crèmes en lotions. Alyque Padamsee, de regisseur van het spotje voor Clean and Dry, vindt de reactie overdreven. “Lippenstift dient om je lippen roder te maken, verblekende crème om je huid lichter te maken – dus wat is het probleem?”

Bleek is mooier

Het probleem, zeggen de tegenstanders, is dat het een vervormd beeld van schoonheid geeft dat gebaseerd is op de huidskleur van vrouwen. Artsen waarschuwen op hun beurt dat de producten schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.

“We moeten de precieze effecten van dergelijke producten kennen. Het zijn nutteloze producten, maar ze spelen in op de notie van schoonheid in de geest van vrouwen”, zegt Sachin Dhawan, een bekende dermatoloog in New Delhi.

Veel van de crèmes bevatten hydrochinon en hydroxycarbonzuur. “Op een gevoelige huid kunnen die mogelijk irritatie en allergische reacties veroorzaken als ze langere tijd gebruikt worden rond de intieme delen van vrouwen,” stelt Dhawan.

Cosmetische boom

Opiniemakers mogen dan al hun bedenkingen hebben, de Indiase consument is gek op cosmetica. Volgens recent onderzoek van de Indiase Kamer van Koophandel zal de Indiase cosmeticaindustrie groeien met zo’n 3 miljard euro tegen 2014.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het groeiende aantal werkende vrouwen in combinatie met agressieve marketing leidt tot de stijgende populariteit van gespecialiseerde producten zoals verblekingsmiddelen en antirimpelcrèmes. “De tegenstand tegen verblekingsproducten is relatief klein, omdat Indiase vrouwen zowel in de stad als op het platteland cosmetica en cosmetische chirurgie enthousiast omarmen”, zegt Dhawan. (IPS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content