Ludo Bekkers
Ludo Bekkers
Kunst- en fotografierecensent
Opinie

16/02/15 om 11:28 - Bijgewerkt om 11:26

Saul Leiter: de fotograaf die schilder bleef

Het werk van straatfotograaf Saul Leiter overstijgt dat van velen van zijn collega's die het stadsleven in beelden vastlegden.

Reflections, 1958

Reflections, 1958 © Saul Leiter

Reflections, 1958

Reflections, 1958 © Saul Leiter

Saul Leiter (1923-2013) kan men bezwaarlijk zomaar een straatfotograaf noemen. Alhoewel het New Yorkse urbane leven zijn thema's waren, overstijgt zijn werk dat van velen van zijn collega's die het stadsleven in beelden vastlegden. Leiter was aanvankelijk kunstschilder en dat is hij ook altijd gebleven, aquarellen en foto's waren een dubbele uitlaatklep voor zijn visuele ervaringen. Maar het is duidelijk dat er een beïnvloeding was van de ene manier van kijken op de andere.

Leiter kwam aan de kost met modefotografie maar daar is in zijn zelfstandig werk niets van te merken. Zijn straatfoto's kenmerken zich door een beslist origineel procedé , namelijk het realiseren van een "compositie". Dus niet zomaar een straatbeeld met mensen, auto's en gebeurtenissen maar een synthese die een andere vorm van kijken veronderstelt.

De fotograaf kijkt door en langs winkelramen, vat een situatie samen in een complexiteit van waarnemingen via spiegelbeelden doorkijkjes of avontuurlijke gezichtspunten. En net daardoor ontstaat er een wisselwerking tussen fotografie en schilderkunst waarbij de kleur een niet te onderschatten rol speelt. De trivialiteit van het dagelijks leven en de omgeving waarin het zich afspeelt weet hij op te tillen tot een plastisch element dat een hogere dimensie geeft aan de urbane realiteit.

Kleurenmeester

De invloed van Pop Art, Constructivisme en andere artistieke richtingen weerspiegelen zich letterlijk in zijn oeuvre. Wanneer hij bijvoorbeeld, vanuit een duistere voorgrond een witte cabriolet ziet staan en die fotografeert, hebben we een directe reminiscentie aan een schilderij van Rothko. Of nog de foto van een man in wit overhemd die gefotografeerd werd langs een wit-rood-blauwe kapperszuil en dat in spiegelbeeld kon een Rauschenberg zijn. Was het bewust of toeval, we hebben er het raden naar maar het moet meer zijn dan een toevalstreffer. Daarvoor kende Leiter de kunstscène te goed.

Wat bij Leiter ook opvalt zijn de kleurtonaliteiten. In tegenstelling tot nogal wat Amerikaanse fotografen die felle kleuren prefereren zijn bij hem de tinten gedempt en overheersen het totaalbeeld niet. Ook zo toont hij zich als schilder, bewust afkerig aan visuele sensatie. Na twee eerdere tentoonstellingen in de Antwerpse fotogalerie Fifty One komt, in dit algemene overzicht, de fotokunstenaar nu pas tot zijn recht.

Tentoonstelling :Saul Leiter, Homage" Antwerpen, Gallery Fifty One nog tot 4 april.

Lees meer over:

Onze partners