Ryanair bijt in het stof voor Europees Hof

31/01/13 om 16:31 - Bijgewerkt om 16:31

Het Europees Hof heeft lagekostmaatschappij Ryanair veroordeeld voor het niet voorzien van overnachtingsmogelijkheden en maaltijden ten tijde van de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull.

Ryanair bijt in het stof voor Europees Hof

© Reuters

Volgens het Europese Hof van Justitie moet de maatschappij, zelfs met een meerdaagse sluiting van het luchtruim wegens natuurverschijnselen, reizigers verfrissingen, maaltijden en overnachtingsmogelijkheden aanbieden.

De Luxemburgse rechters bogen zich over de klacht van een Ierse passagier die na het uitbarsten van de vulkaan een week land kwam vast te zitten op de kleine luchthaven van Faro, bij gebrek aan vlucht. Ryanair, de maatschappij bij wie de passagier geboekt had, bood de passagier geen bijstand en verzorging, en wordt daar niet voor veroordeeld. In Europa zijn er nochtans vastgelegde regels over de voorwaarden voor gestrande passagiers.

Uitzonderlijke omstandigheden

Ryanair voerde aan dat het om erg uitzonderlijke omstandigheden ging, maar het Europese Hof beklemtoont nu dat de bescherming van de reiziger en consument net in zo'n geval bijzonder nodig is en dus ook dan geldt.

De extra kosten die dat met zich meebrengt, een argument dat de maatschappij aanvoerde, vinden de rechters niet onevenredig hoog. "Als ervaren marktdeelnemers zijn de luchtvaartmaatschappijen perfect in staat om de mogelijke extra kosten perfect te voorspellen." Volgens het hof kunnen ze die kosten ook gewoon doorrekenen in de tickets van de passagiers.

De concrete passagier die de zaak had aangespannen vraagt in totaal 1.130 euro terug van de Ierse lowcost-maatschappij. Of ze al dat geld terug zal krijgen, hangt af van de nationale rechter, zegt het Europees Hof. Terugbetaling moet immers enkel voor de bedragen die "noodzakelijk passend en redelijk bleken om het verzuim van de luchtvaartmaatschappij goed te maken." (Belga/EA)

Lees meer over:

Onze partners