Ruzie bij Charlie Hebdo

18/05/15 om 21:31 - Bijgewerkt om 21:31

Sinds de aanslag op de redactie begin januari heeft het satirische tijdschrift Charlie Hebdo ongeveer 4,3 miljoen euro aan giften ontvangen. Maar intern woedt er heel wat ruzie.

Ruzie bij Charlie Hebdo

© AFP

Het Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo heeft sinds de aanslag op zijn redactie in januari al ongeveer 4,3 miljoen euro aan giften gekregen. Dat meldt de directie. Het bedrag wordt "integraal afgestaan aan de slachtoffers", luidt het.

Verdeeld

In totaal hebben 36.000 mensen uit 84 landen een schenking gedaan. Het totaalbedrag van 4,3 miljoen gaat naar de Franse Deposito- en Consignatiekas. "De verdeling van de giften wordt toevertrouwd aan een commissie van wijzen, aangeduid door het ministerie van Justitie", zeggen tekenaar Riss (Laurent Sourisseau), de nieuwe hoofdredacteur van Charlie Hebdo, en financieel directeur Eric Portheault.

Op 7 januari was de redactie van Charlie Hebdo in Parijs het slachtoffer van een jihadistische aanslag. Daarbij kwamen twaalf mensen om, onder wie meerdere redactieleden en hoofdredacteur Charb (Stéphane Charbonnier). Sindsdien is het tijdschrift voor 40 procent in handen van de ouders van Charb. Het overige deel is in handen van Riss (40 procent) en Portheault (20 procent).

Ruzie

De afgelopen weken woedt er bij Charlie intern echter heel wat ruzie. Tekenaar Luz gaf bijvoorbeeld aan dat hij geen tekeningen meer van de profeet Mohammed wil maken, wat niet op veel appreciatie bij de nabestaanden van Charb kon rekenen, die hem verweten toe te geven aan de terroristen. Tegenover het morgen/dinsdag verschijnende nummer van de krant Libération kondigt Luz, voor de burgerlijke stand Renald Luzier zijn vertrek in september uit Charlie Hebdo aan, zijn beslissing "zeer persoonlijk" noemend.

Meest recent nog werd een van de journalisten van het magazine, Zineb El Rhazoui, geschorst. Ze moet op gesprek gaan bij de directie, die haar op haar "verplichtingen" zal wijzen, luidt het. El Rhazoui is een van de vijftien medewerkers van het magazine die in april in een open brief aan de directie een nieuw bestuur en een "gelijk verdeeld loontrekkend aandelerschap" vroegen. Sinds de aanslag in januari verdiende het magazine namelijk heel wat geld aan de stijgende verkoop. Volgens de ondertekenaars van de brief wordt dat geld niet correct aangewend. (Belga/WB)

Lees meer over:

Onze partners