Robert Mugabe is nieuwste fashion-icoon

13/03/13 om 16:51 - Bijgewerkt om 16:51

De Zimbabwaanse president Robert Mugabe meet zich een hip-hoppende imago aan om de jonge generatie aan zijn kant te krijgen.

Robert Mugabe is nieuwste fashion-icoon

De 89-jarige Robert Mugabe is sinds de onafhankelijkheid van Zimbabwe in 1980 president van het land. De conservatieve Mugabe staat voor de oudere generatie symbool voor de strijd tegen de onderdrukking, hij is het gezicht van het gevecht van de zwarten tegen het kolonialisme.

Maar voor het eerst behoort meer de helft van de Zimbabwaanse bevolking tot de 'born frees', de generatie die geboren werd na de onafhankelijkheid. Met het oog op de verkiezingen in juli is Mugabe, die vooral populair is bij ouderen en in rurale gebieden, een charmeoffensief gestart om deze nieuwe stadsgeneratie achter zich te scharen.

Op papier is het namelijk zijn tegenkandidaat Morgan Richard Tsvangirai (61) die meer succes heeft bij de 'trendy' stadsjongeren.

Mugabe als modemerk
Steeds meer worden mensen in de straten van de Zimbabwaanse hoofdstad Harare gespot in kledij met het opschrift 'R G Mugabe'. T-shirts, paraplu's, baretten, petten, sportkledij,... alles is te verkrijgen. Het modemerk werd in het leven geroepen door het modehuis Gushungo en wordt gekenmerkt door een handtekening van de president.

"Mugabe was geëmotioneerd wanneer we hem vroegen of we een merk rond hem mochten opbouwen", zegt chief executive van Gushungo Yedu Nesu. Het is volgens hem ook niet de bedoeling van de president om geld te verdienen aan het merk. Er werd tot een overeenkomst gekomen dat een deel van de winst naar humanitaire doelen zou gaan, beweert Nesu.

"Jongeren zijn bezig met mode. Ze praten over merken, merken en nog eens merken. Hij [Mugabe] is al een merk op zich. Er is een Versace, een Polo, een Tommy Hilfiger en mensen dragen deze merken zonder de achtergrond van deze personen te kennen. Wij kennen het verhaal van Mugabe en wij weten wat hij representeert", vertelt ontwerper Saint Mahaka.

De partij van Mugabe, Zanu-PF, beschouwt het label dan ook als een uitgesproken kans om jonge trendy stadsjongeren te imponeren en voor zich te winnen voor de volgende verkiezingen die in juli zullen doorgaan. Luke Tamborinyoka, woordvoerder van tegenkandidaat Tsvangirai, beschouwt het als een wanhoopspoging. Designkledij zal geen invloed hebben op de kiezers en Zanu-PF zal meer uit de kast moeten halen om te winnen, liet hij weten.

Hip-hoppende Mugabe

En dat doet Mugabe ook. Naast 'modegoeroe' probeert hij ook een imago als 'trendy hiphopper' neer te zetten. Geflankeerd door twee tieners met een mohawk stond Mugabe onlangs stijfjes mee te 'shuffelen' op een hip-hopnummer waar hij zelf aan meewerkte.

Het lied, dat uitgebracht werd door de Born Free Crew, vertelt het verhaal van de kolonisatie van Zimbabwe door de Britten en geeft een kijk op het leven tijdens deze periode. Op deze manier probeert Mugabe de jongeren te bereiken die geen tijd en zin hebben om naar zijn lange speeches te luisteren.

Of het voldoende is, valt nog af te wachten. Vele jongeren zijn immers gefrustreerd door de hoge werkeloosheid in Zimbabwe. Daarnaast achten velen Mugabe verantwoordelijk voor de ondergang van de eens zo bloeiende en diverse economie van het land. (LS)

Onze partners