Renzi lanceert ultiem offensief om onbesliste kiezer te overtuigen: ‘We moeten Europa doen dromen’

Matteo Renzi in Firenze © REUTERS

De Italiaanse centrumlinkse premier Matteo Renzi heeft zijn aanhangers aangespoord om zich persoonlijk in te spannen om de onbesliste kiezers te overtuigen in de aanloop naar het referendum rond een grondwetswijziging van zondag.

“Als het om veel mensen gaat, moeten we naar hen op zoek gaan, één per één, want de laatste 48 uur zijn cruciaal”, aldus Matteo Renzi in zijn laatste campagnetoespraak in Firenze.

“Ons ‘ja’ bij het referendum moet niet enkel dienen om Italië te veranderen, maar ook om Europa en de wereld te veranderen”, aldus Renzi. “De angst voor de ander en voor de toekomst leiden tot verkiezingsresultaten die de hele wereld verbazen”, aldus de premier, die verwees naar de opkomst van het populisme en de belangrijke verkiezingen in 2017 in Frankrijk en Duitsland. “Het is aan ons om Europa te leiden, om het te doen dromen”, zei Renzi, die toevoegde dat dat belangrijker is dan “wat er met mij of met de regering gebeurt”.

Aftrreden

De Italianen moeten zich zondag uitspreken over een grondwetshervorming die onder meer het wetgevende proces moet versnellen en de macht van de Senaat beperkt. De facto zou Italië in belangrijke mate vervellen tot een éénkamersysteem.

Renzi wil met het referendum meer stabiliteit brengen in de Italiaanse politiek, die sinds 1946 liefst zestig regeringen telde. Sommige kiezers zijn echter bezorgd dat de hervormingen de positie van de regering te veel versterken en het machtsevenwicht ondermijnen dat na de val van het fascisme werd vastgelegd in de grondwet. Het referendum is echter vooral een test voor Renzi zelf, de van plan is af te treden als “neen” het haalt.

De laatste peiling dateert van twee weken geleden, omdat in Italië binnen de twee weken voor een verkiezing geen peilingen meer gepubliceerd mogen worden. Volgens die peiling zou het “neen”-kamp met halen met 5 tot 8 procentpunten voorsprong.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content