Recordstaking van vier dagen begint bij Duitse Spoorwegen

De machinist brengt zijn lokomotief naar het depot © Reuters

Om 2 uur donderdagochtend is een 98-urenstaking begonnen bij de Duitse Spoorwegen. De machinistenvakbond eist een kortere werkweek en een loonsverhoging met 5 procent.

De staking valt, zoals vaker, slecht. Op verschillende plaatsen, onder meer in Berlijn, zijn er dit weekend festiviteiten gepland. In Berlijn wordt de val van de Muur herdacht.

De staking betreft zowel personen- als goederenvervoer.

De actie van de Duitse spoorvakbond GDL eindigt maandagochtend 10 november om 4 uur.

GDL vertegenwoordigt 19.000 machinisten. Voor die machinisten, maar ook voor het andere treinpersoneel, dat niet bij GDL is aangesloten, eist GDL een verhoging van 5 procent van het loon plus een 2 uur kortere werkweek: 37 uur in plaats van 39. Alles samen zou een werknemer 15 procent duurder worden voor de maatschappij.

Deutsche Bahn biedt een geleidelijke toename, over 30 maanden gespreid, met 5 procent aan, plus een premie, maar geen werktijdverkorting. Ze betwist ook het recht van GDL om eisen te stellen voor de andere 17.000 werknemers, die bij een andere vakbond aangesloten zijn.

‘100 miljoen’

Deutsche Bahn verwacht dat plusminus één derde van de treinen zal rijden, minder in het oosten van het land, waar het één op vijf zou zijn. De staking kost de maatschappij ongeveer 100 miljoen euro, wordt geschat in Der Spiegel.

Via een speciale website zullen reizigers kunnen volgen welke treinen rijden. Bussen zijn intussen zo goed als volgeboekt. Busmaatschappijen verhogen hun tarieven.

Dit is de zesde spoorstaking in Duitsland sinds september, en de langste actie sinds Deutsche Bahn in 1994 werd opgericht.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content