Primeur in Griekenland: Tsipras wil megahotels extra belasten

29/01/15 om 09:15 - Bijgewerkt om 09:15

De nieuwe Griekse premier Alexis Tsipras wil de megaresorts in zijn een zware belasting laten betalen. De toeristische sector neemt voorlopig een afwachtende houding aan. 'Mensen in een all inclusive hotel gaan ook op uitstap, en eten ook buiten het hotel.'

Primeur in Griekenland: Tsipras wil megahotels extra belasten

© Reuters

De nieuwe Griekse premier Alexis Tsipras richt zijn pijlen op de grote all inclusive-hotels in zijn land in zijn zoektocht naar extra inkomsten voor de staatskas. Er zouden geen nieuwe hotels bij mogen komen, en de bestaande zouden zwaarder belast worden. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

'Wij willen terug naar het traditionele, kleinschalige toerisme dat onze lokale handelaars ten goede komt', klinkt het. Als de regering de plannen doorvoert, dan zou dat een primeur zijn.

Volgens de Griekse regering zou van de winst van de grote ketens niets terugvloeien naar de Griekse bevolking. De invloed op de lokale economie zou ook niet te onderschatten zijn.

'Terug naar kleinschalig toerisme'

'Wij willen terug naar het traditionele, kleinschalige toerisme dat onze lokale handelaars ten goede komt', klinkt het.

De problematiek is niet nieuw. Eerder verschenen in verschillende kranten al reportages over restauranthouders en kleine hotels die het water aan de lippen staat omdat de concurrentie met de megahotels moeilijk vol te houden is.

'Het valt nog te bezien of de soep zo heet zal worden gegeten als ze wordt opgediend', vertelt Hans Vanhaelemeesch van JetAir in De Ochtend op Radio 1. 'Wij hebben daar ook niet echt een mening over, het zijn uiteindelijk de consumenten die zelf beslissen.'

Bourgondiërs

'Maar Belgen zijn Bourgondiërs, die houden van lekker eten. Hoewel twee derde van onze reizigers in een all in-hotel verblijft, maken ook zij uitstapjes. Zij gaan ook eten buiten het hotel.'

Vanhaelemeesch wijst ook op de tewerkstelling in de resorts en de contracten met de lokale leveranciers.

'Maar uiteindelijk zijn het de klanten die beslissen. 'Zij maken doorgaans de afweging uit de drie componenten bestemming, beleving en prijs, en voor wie zijn budget goed wil inschatten, is all inclusive vaak het duidelijkst.'

Impact is onduidelijk

Of de maatregel van Tsipras veel effect zal hebben is niet duidelijk. Momenteel zou maar 2,2% van de hotels all inclusive zijn. Toch heeft het plan een grote symbolische waarde voor de radicaal linkse Syriza-partij van premier Tsipras.

Lees meer over:

Onze partners