Opnieuw blokkade Kanaaltunnel
In Calais zijn werknemers van de Franse ferrymaatschappij MyFerryLink opnieuw overgegaan tot een blokkade van de Kanaaltunnel. Banden werden in brand gestoken op de sporen en demonstranten proberen die sporen bovendien los te wrikken.
De zeelui die werken voor de Franse ferrymaatschappij MyFerryLink zijn in Calais opnieuw overgegaan tot een blokkade van de Kanaaltunnel, zo werd ter plaatse vastgesteld. Ze pikken de verkoop niet van twee van de drie schepen door eigenaar Eurotunnel, de exploitant van de onderzeese tunnel.
Brand
De actie gaat uit van de werknemers van SeaFrance, dat is de coöperatieve die de MyFerryLink exploiteert. Zowat 300 meter voor de ingang van de tunnel werden banden in brand gestoken op de sporen. Een dertigtal demonstranten poogt er bovendien de sporen los te wrikken.
Er is momenteel geen toegang tot de Kanaal Tunnel wegens een brand op de sporen in Calais. Wij zullen zo snel mogelijk een update voorzien.
— Eurostar Belgium (@eurostarbe) June 30, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Spoormaatschappij Eurostar bevestigde op Twitter de actie: “Er is momenteel geen toegang tot de Kanaaltunnel wegens een brand op de sporen in Calais.”
Contract niet verlengd
Sinds maandag wordt de haven van Calais om dezelfde reden reeds geblokkeerd. Vorige woensdag waren tunnel en haven al eens lamgelegd.
De acties kwamen maandag op gang nadat het gerecht in Boulogne-sur-Mer niet inging op de vraag van de bestuurders van SeaFrance om het bevrachtingscontract van de MyFerryLink-schepen met Eurotunnel te verlengen. Dat contract loopt woensdagavond af. Die vraag van SeaFrance kwam er nadat Eurotunnel eerder de verhuur met optie tot aankoop in 2017 aankondigde van twee van de drie schepen van dochter MyFerryLink aan de Deense rederij DFDS Seaways. Die deal gaat donderdag in.
Banenverlies
SeaFrance vreest banenverlies: DFDS wil maar met 202 van de 600 werknemers van SeaFrance verder na de overname van de twee schepen. Hierdoor dreigt zowat de helft van het personeel voor de drie schepen zijn baan te verliezen. (Belga/WB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier