Opnieuw blokkade Kanaaltunnel

© AFP

In Calais zijn werknemers van de Franse ferrymaatschappij MyFerryLink opnieuw overgegaan tot een blokkade van de Kanaaltunnel. Banden werden in brand gestoken op de sporen en demonstranten proberen die sporen bovendien los te wrikken.

De zeelui die werken voor de Franse ferrymaatschappij MyFerryLink zijn in Calais opnieuw overgegaan tot een blokkade van de Kanaaltunnel, zo werd ter plaatse vastgesteld. Ze pikken de verkoop niet van twee van de drie schepen door eigenaar Eurotunnel, de exploitant van de onderzeese tunnel.

Brand

De actie gaat uit van de werknemers van SeaFrance, dat is de coöperatieve die de MyFerryLink exploiteert. Zowat 300 meter voor de ingang van de tunnel werden banden in brand gestoken op de sporen. Een dertigtal demonstranten poogt er bovendien de sporen los te wrikken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Spoormaatschappij Eurostar bevestigde op Twitter de actie: “Er is momenteel geen toegang tot de Kanaaltunnel wegens een brand op de sporen in Calais.”

Contract niet verlengd

Sinds maandag wordt de haven van Calais om dezelfde reden reeds geblokkeerd. Vorige woensdag waren tunnel en haven al eens lamgelegd.

De acties kwamen maandag op gang nadat het gerecht in Boulogne-sur-Mer niet inging op de vraag van de bestuurders van SeaFrance om het bevrachtingscontract van de MyFerryLink-schepen met Eurotunnel te verlengen. Dat contract loopt woensdagavond af. Die vraag van SeaFrance kwam er nadat Eurotunnel eerder de verhuur met optie tot aankoop in 2017 aankondigde van twee van de drie schepen van dochter MyFerryLink aan de Deense rederij DFDS Seaways. Die deal gaat donderdag in.

Banenverlies

SeaFrance vreest banenverlies: DFDS wil maar met 202 van de 600 werknemers van SeaFrance verder na de overname van de twee schepen. Hierdoor dreigt zowat de helft van het personeel voor de drie schepen zijn baan te verliezen. (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content