Ook NRC Handelsblad moet fors bezuinigen

03/06/10 om 16:58 - Bijgewerkt om 16:58

Back to basics is de nieuwe filosofie. De krant heeft vanaf nu prioriteit.

Ook NRC Handelsblad moet fors bezuinigen

© Epa

Interne conflicten en forse bezuinigingen teisteren NRC Handelsblad, het ooit onaantastbare bolwerk van de Nederlandse kwaliteitsjournalistiek. Dat schrijft de Nederlandse krant de Volkskrant.

Het Belgische mediaconcern De Persgroep, dat een meerderheidsbelang heeft in het Nederlands persbedrijf PCM Uitgevers, verkocht vorig jaar december de bladen NRC Handelsblad en nrc.next. Dit werd hen opgelegd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit, die het Belgische mediabedrijf enkel onder die voorwaarde een meerderheidsbelang bij PCM wilde toekennen.

Bij NRC waren ze blij met de verkoop, want De Persgroep was bij collega-bedrijven als de Volkskrant en Trouw meteen hevig beginnen te saneren. Toen NRC Media, het moederbedrijf achter NRC Handelsblad en nrc.next, overgenomen werd door de investeringsmaatschappij Egeria en de aandeelhouders van de tv-zender Het Gesprek was niemand daar dan ook rouwig om. De nieuwe eigenaren hadden immers beloofd dat er in 2010 geen ontslagen zouden vallen.

Vier maanden later is de hoofdredacteur van NRC Handelsblad, Birgit Donker, echter opgestapt en ook uitgever Gert-Jan Oelderik moest het veld ruimen. Na de afronding van de overname in maart bleek dat de koers die de hoofdredacteur en de uitgever met de krant wilden varen zeer ver uiteen lag. Beiden wilden 'het merk NRC' uitbreiden, maar elk op een geheel andere manier. Het conflict bleek onoverbrugbaar en eind april werd bekend dat Donker en Oelderik per 1 juli moeten opstappen.

De nieuwe president-commissaris had direct een opvolger voor Oelderik klaarstaan. Hans Nijenhuis, pas een jaar weg bij NRC Handelsblad en eerder in de running voor hoofdredacteur, neemt het roer over. Op 1 mei vatte Nijenhuis zijn werk aan. Zijn doelstellingen waren helder: het vertrouwen herstellen en een nieuwe strategie bepalen.

Back to basics is die nieuwe filosofie. De krant heeft vanaf nu prioriteit, want NRC Media heeft volgens Nijenhuis een financieel en een kwaliteitsprobleem. Daarom moeten nieuwe kostenslurpende initiatieven als het 'kwartaalblad voor beslissers Focus', de Engelstalige website van de krant en nrc.tv stopgezet worden. Ook het voortbestaan van de webwinkel, de boekverkoop en de journalistieke websites wordt nader bekeken. 'Alle tijd, geld en aandacht moet naar de kranten', zegt Nijenhuis in de Volkskrant. 'We verliezen elke drie minuten een lezer.'

NRC Media moet dus bezuinigen. Er komt een vrijwillige vertrekregeling. Wanneer er in het najaar een nieuwe hoofdredacteur is, wordt bekeken wat en wie nog nodig zijn. Op 1 januari 2011 hoopt Nijenhuis alles op orde te hebben. 'Dan moeten we met z'n allen weer lekker aan de krant kunnen werken. Reorganisaties zijn daarbij voorlopig niet aan de orde', aldus de uitgever in de Volkskrant.

De redacteuren blijven intussen verdwaasd achter. Nog geen half jaar geleden waren ze blij dat ze bij De Persgroep weg waren. Ze wisten niet beter dan dat ze in een goed renderend bedrijf de beste kranten van Nederland maakten en nu vertelt de nieuwe uitgever dat lezers en aandeelhouders niet tevreden zijn.


De Nederlandse Vereniging van Journalisten houdt intussen haar hart vast. 'Bij de kranten van De Persgroep hoop ik dat het ergste achter de rug is, zodat ze zich weer op de toekomst kunnen richten. Bij NRC Media lijkt er nu een heel proces in gang gezet te worden. Ik roep iedereen op dat heel zorgvuldig aan te pakken. Want het zijn heel mooie kranten, en dat moet zo blijven', zegt Bianca Rootsaert, bestuurder van de beroepsvereniging, in de Volkskrant.

Onze partners