Onderzoek MH17 niet voor 2016 afgerond: nog geen sluitend bewijs

© REUTERS

Het strafrechtelijk onderzoek naar de crash van Malaysia Airlines-vlucht MH17 neemt zeker nog heel 2015 in beslag en duurt misschien nog langer.

Het strafrechtelijk onderzoek naar de crash van Malaysia Airlines-vlucht MH17 neemt zeker nog heel 2015 in beslag en duurt misschien nog langer. Dat zegt Fred Westerbeke, hoofdofficier van justitie van het Nederlandse landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM), in een interview met het Duitse tijdschrift Der Spiegel.

De onderzoeker trekt in het gesprek een vergelijking met de aanslag in 1988 op de PanAm Boeing boven het Schotse Lockerbie. “Toen heeft het drie jaar geduurd voordat de verantwoordelijken bij naam konden worden genoemd”, aldus Westerbeke. “Daarmee bedoel ik niet dat het bij vlucht MH17 ook zo lang moet duren, maar men heeft een lange adem nodig.”

Dat het op de rampplek te gevaarlijk is voor onderzoekers, helpt de zaak niet. Westerbeke denkt niet dat er veel kans is dat er dit jaar nog mensen naartoe kunnen. “Daarom werken we samen met de OVV (Onderzoeksraad Voor Veiligheid) met een plan B. Als we zelf niet op de plaats van de crash kunnen komen, moeten we op een andere manier de wrakstukken hierheen brengen.”

Geen sluitend bewijs

De onderzoekers hebben veel materiaal verzameld, maar sluitend bewijs is er nog niet. Volgens Westerbeke hebben de onderzoekers in ieder geval niet genoeg satellietbeelden van allerlei landen om daar sluitende conclusies uit te trekken.

“We weten niet zeker of we alles al hebben gekregen, of dat er meer is, materiaal dat mogelijk nog specifieker is. We zijn opnieuw in contact met de Verenigde Staten om satellietbeelden te krijgen.”

Radardata

Om de Russische claim te onderzoeken dat een Oekraïens gevechtsvliegtuig MH17 heeft neergehaald, wendt het team zich tot Moskou voor radardata. “We bereiden een rechtshulpverzoek voor waarin we Moskou om informatie vragen die voor ons van belang kan zijn.” (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content