Obesitas in de VS: dikkere crash test dummies kunnen levens redden

31/10/14 om 10:28 - Bijgewerkt om 10:33

De testpoppen die in Amerika gebruikt worden om de veiligheid van auto's te testen, krijgen een make-over. Omdat de gemiddelde Amerikaan steeds zwaarder wordt, wordt ook het gewicht van de crash test dummies aangepast.

Obesitas in de VS: dikkere crash test dummies kunnen levens redden

© Reuters

'Chauffeurs die aan obesitas lijden, hebben tot 78% meer kans om te overlijden in een auto-ongeluk' vertelt Chris O'Connor, het hoofd Humanetics, het enige bedrijf in de VS dat dergelijke testpoppen maakt. Crash test dummies worden gebruikt om de gevolgen van een ongeluk op het menselijk lichaam te simuleren. 'Door verschillende poppen te gebruiken, kunnen we de gevolgen van een ongeluk voor verschillende lichaamstypes bestuderen.'

Andere houding

'Gordels, airbags en andere beveiligingssystemen zijn ontworpen voor magere mensen. Bij mensen met overgewicht werken de toepassingen op een andere manier', klinkt het op de Amerikaanse zender ABC. Zwaardere mensen zitten op een andere manier in hun autozetel. Hun gewicht is anders verdeeld, waardoor de impact van een ongeluk zwaardere gevolgen kan hebben.

De poppen die nu gebruikt worden wegen ongeveer 75 kilo. En dat cijfer is niet langer representatief. In de VS lijdt een derde van de bevolking aan obesitas. De nieuwe poppen zullen ongeveer 140 kilo wegen, met een BMI van 35. (JH)

Lees meer over:

Onze partners