Obama en Romney in de laatste rechte lijn

24/10/12 om 03:26 - Bijgewerkt om 03:26

Met de debatten achter de rug hebben Barack Obama en Mitt Romney de eindsprint ingezet naar de Amerikaanse verkiezingen van zes november. Het epicentrum van de campagne bevindt zich in de staat Ohio.

Obama en Romney in de laatste rechte lijn

© Reuters

Barack Obama was daags na het laatste debat van maandag in Florida en Ohio. Mitt Romney ging naar Nevada en Colorado. Met nog twee weken te gaan, komt het er voor de kandidaten op aan om de laatste twijfelaars in de kantelstaten over de brug te trekken en kiezers die nu al overtuigd zijn ook daadwerkelijk naar de stembus te krijgen (de VS heeft geen stemplicht).

In Florida pakte Obama uit met iets waarvan het ontbreken hem al een hele tijd verweten wordt: een programma dat puntsgewijs uiteenzet wat hij van plan is met een tweede ambtstermijn. "In tegenstelling tot Mitt Romney ben ik trots om te vertellen wat er in mijn plan staat", sneerde de president.

De Romney-campagne deed dat programmaboekje meteen af als niet meer dan "een glossy pamflet" en stelde dat Obama "intellectueel failliet" is. Romney's woordvoerders stellen dat hun man de wind in de rug heeft. Sinds zijn klinkende overwinning in het eerste debat, begin deze maand, is Romney aan een onstuitbare opmars bezig, zeggen zij.

Vijf miljoen stemmen nu al uitgebracht

Volgens de nationale peilingen liggen de kandidaten nek aan nek. In het gemiddelde van de gespecialiseerde website RealClearPolitics leidt Romney met 48 procent tegen 47,1 procent voor Obama.

De echte strijd speelt zich echter niet nationaal af, maar in een handvol staten waar het pleit nog niet beslecht is: Ohio, Florida, Virginia, New Hampshire, Colorado, Iowa, Wisconsin en Nevada.

Opvallend: in een aantal van die staten is de verkiezing al aan de gang. Onder andere In Ohio, Wisconsin, Iowa en Florida kunnen mensen sinds enkele weken vervroegd gaan stemmen. De Obama-campagne claimt dat ze bij die kiezers een stevige voorsprong heeft opgebouwd.

Volgens onderzoek van de George Mason-universiteit in Virginia hebben vijf miljoen Amerikanen nu al gestemd. In Ohio, Wisconsin en Iowa zou Obama inderdaad behoorlijk voorop liggen bij die vroege kiezers. In Florida gaat het gelijk op.

In 2008 won Obama de slag om de vroege kiezers. Volgens het Obama-hoofdkwartier in Chicago gaat het dit jaar nog harder. "We doen het beter van onze vroege kiescijfers in 2008", zei campagnemanager Jim Messina tijdens een telefoonconferentie. "We staan nu al verder dan waar we stonden tegen John McCain. En nog belangrijker: we staan verder dan Mitt Romney."

Alle wegen leiden naar Ohio

De absolute hoofdprijs is echter Ohio. Geen enkele Republikein heeft ooit het Witte Huis bereikt zonder daar te winnen. Ook dit jaar zal het wellicht weer zo zijn. Verliest Mitt Romney in Ohio, dan is de kans zeer groot dat hij ook de verkiezing verliest.

Als Obama wint in Ohio, dan moet Romney zo goed als alle andere overblijvende strijdstaten winnen. Een bijzonder zware opgave, temeer omdat Obama voorop ligt in de meeste van die staten.

In Ohio zelf heeft Obama volgens RealClearPolitics een voorsprong van 1,9 procent. De economische omstandigheden spelen er in zijn voordeel. De werkloosheid in Ohio is lager dan in de rest van het land. Obama's noodplan voor de auto-industrie redde er tienduizenden banen.

Obama schilderde Romney in Ohio dan ook af als een niet te vertrouwen individu. "Hij doet er alles aan om zijn echte standpunten te verbergen", zei Obama. "Hij kan heel goed vertellen wat er allemaal verkeerd is met Amerika, maar hij kan geen antwoord geven als je vraagt wat je kan doen om het beter te maken."

Voor 950 miljoen dollar televisiespots

Romney en zijn running mate Paul Ryan zijn eind deze week in Ohio. Ook Obama en vicepresident Joe Biden keren er de volgende dagen terug. Dat scenario herhaalt zich zo goed als zeker volgende week.

Ondertussen worden de inwoners van Ohio en de andere strijdstaten non-stop overspoeld met politieke televisiespots. Volgens het persbureau Associated Press hebben beide kandidaten samen nu het astronomisch bedrag van 950 miljoen dollar uitgegeven aan televisiespots. (TV)

Onze partners