NAVO weigert zwarte piet voor dood van 63 schipbreukelingen

De NAVO ontkent dat het hulp heeft geweigerd aan een schip met tientallen bootvluchtelingen dat in de Middellandse Zee op drift was. Alle opvarenden stierven door honger en dorst. Een rapport van de Raad van Europa zegt dfat de NAVO een verpletterende verantwoordelijkheid draagt.

De Britse krant The Guardian onthulde in mei vorig jaar een incident in de Middellandse Zee dat het leven kostte aan 61 bootvluchtelingen. Later stierven nog eens 2 migranten die aan boord waren van een bootje op drift. Het ging om mensen op de vlucht voor het oorlogsgeweld in Libië.

NAVO

Verschillende schepen hadden de vluchtelingen in nood opgemerkt. Meer dan één schip zou daarbij onder bevel van de NAVO varen. Ruim een jaar na het vluchtelingendrama op volle zee had de Raad van Europa de NAVO aangemaand het incident te onderzoeken.

De Nederlandse sociaaldemocrate Tineke Strik beschuldigt in haar rapport de NAVO ervan, niet gereageerd te hebben op de noodoproep van de overvolle rubberboot.

De NAVO en de Europese regeringen moeten het gebrek aan communicatie tussen de reddingsploegen en de Alliantie uit de wereld helpen, luidde het in het besluit, dat de parlementaire vergadering van de 47 Europese raadsleden met grote meerderheid heeft goedgekeurd.

Waslijst van fouten en nalatigheden

De aanbeveling is een politiek drukkingsmiddel om de regeringen tot handelen aan te manen. “We hebben een waslijst van fouten en nalatigheden opgesteld”, zei Strik. Twee NAVO-schepen, het Spaanse fregat Mendez Nunez en het Italiaanse schip IST Borsini, waren toen in de zone niet ver van de vluchtelingenboot. Ook schepen uit andere landen, een vissersboot, een militaire helikopter en een oorlogsbodem zijn de vluchtelingen niet ter hulp gekomen.

Bij de eerste presentatie van het vernietigende rapport sprak Mevlüt Cavasoglu, de voorzitter van de Raad van Europa over ‘een zwarte dag voor Europa’. Volgens het rapport hanteert Europa dubbele normen in het waarderen van een menselijk leven.

NAVO wijst elke verantwoordelijkheid af

De NAVO neemt de aanbevelingen serieus. Maar elke

verantwoordelijkheid voor het drama wordt afgewezen. “Op het ogenblik van het incident eind maart stonden slechts acht schepen in de Middellandse Zee onder het bevel van de NAVO, die een gebied van meer dan 61.000 vierkante zeemijl afschermen”, luidt het in een antwoord. “Het dodelijk incident was een tragisch ongeval”.

De Alliantie had op 31 maart het bevel over de internationale militaire operatie “Unified Protector” voor Libië overgenomen. Volgens de weinige overlevenden verscheen kort na de eerste noodoproep een marinehelikopter, die drinkwater en cakes had neergelaten. De helikopter is echter nooit teruggekeerd.

HelikopterDe NAVO beweert over geen gegevens te beschikken over een helikopter onder NAVO-bevel die water en voedsel zou gedropt hebben voor de overlevenden. De opvarenden zegden dat op de tiende dag een oorlogsbodem hen genaderd was. De bemanningsleden trokken foto’s van hen. Ondanks hun noodsignalen vaarde het schip gewoon verder.

Volgens de internationale conventie voor zeerecht zijn schepen verplicht boten in nood ter hulp te schieten. De rubberen boot met 50 mannen, 20 vrouwen en twee baby’s was op 26 maart uit Tripoli vertrokken en na 15 dagen op zee met tien overlevenden terug naar de Libische kust gedreven. De vluchtelingen werden opgepakt, een van hen stierf in de gevangenis. Toen de negen overlevenden uiteindelijk werden vrijgelaten, konden ze het land uitvluchten. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content