Murdochs tv-concern BSkyB maakt miljardenwinst

29/07/11 om 15:04 - Bijgewerkt om 15:04

De Britse televisiezender BSkyB heeft in het gebroken boekjaar 2010/2011, dat eind juni afliep, een winst gemaakt van 1,073 miljard pond (zo'n 1,23 miljard euro).

Murdochs tv-concern BSkyB maakt miljardenwinst

© Reuters

BSkyB is deels in handen van de omstreden mediatycoon Rupert Murdoch. De goede resultaten van het bedrijf tonen nu aan waarom Murdoch de zender zo graag volledig wilde overnemen. Door het afluisterschandaal bij zijn krant News of the World heeft hij echter het bod op de zender ingetrokken.

James Murdoch blijft aan roer

Zoon James Murdoch heeft nu ook groen licht gekregen om de raad van bestuur van BSkyB te blijven voorzitten. Omdat hij in het kader van het afluisterschandaal voor een parlementaire onderzoekscommissie moest verschijnen, waren eerder stemmen opgegaan om hem te vervangen.

Omzet van 7,5 miljard euro De operationele winst van BSkyB lag dit jaar 4 procent onder het resultaat van vorig boekjaar. Maar toen speelde er wel een eenmalig positief effect van meer dan 400 miljoen pond. De omzet van BSkyB steeg met 16 procent tot 6,6 miljard pond (ongeveer 7,5 miljard euro). Ook over de toekomst is het bedrijf positief.

'We hebben groeimogelijkheden in alle divisies', verklaarde topman Jeremy Darroch. BSkyB omvat de betaalzenders Sky Sport en Sky News en biedt ook breedband- en telefoniediensten aan. Het bedrijf telt 10,3 miljoen klanten.

1 miljard voor aandeelhouders

Murdoch kan als aandeelhouder profiteren van de goede resultaten. Het bedrijf geeft in totaal 1 miljard pond aan zijn aandeelhouders, driekwart onder de vorm van een kapitaalvermindering en één vierde onder de vorm van een dividend van 23,28 pence per aandeel, een stijging van 20 procent. (Belga/SD)

Onze partners