Mogelijk al die tijd op de verkeerde plaats gezocht naar verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines

29/05/14 om 06:54 - Bijgewerkt om 06:54

Volgens een Amerikaanse officier zijn de akoestische signalen waarop de zoektocht naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines is gebaseerd, niet afkomstig van het toestel. Dat zou betekenen dat de grootste zoektocht ooit naar een verdwenen vliegtuig, zich wekenlang heeft afgespeeld op de verkeerde plaats.

Mogelijk al die tijd op de verkeerde plaats gezocht naar verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines

Zoektocht naar verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines © REUTERS

De internationale zoektocht naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden heeft zich mogelijk al die tijd geconcentreerd op de verkeerde plek. De zoektocht naar het vliegtuig dat op 8 maart verdween is geëindigd zonder resultaat. De verdwijning van het toestel en de dood van de 239 inzittenden gaat de geschiedenis in als het grootste mysterie uit de luchtvaart.

Specialisten uit meer dan 20 landen hebben wekenlang naar het verdwenen toestel gezocht in één van de meest afgelegen gebieden in de wereld, op 3.000 kilometer voor de kust van Perth in Australië met geen ander land in de buurt, waar de oceaan tot 10 kilometer diep is op een locatie die vaak geteisterd wordt door zeer zware stormen.

Eén van de beslissende factoren om op deze plaats te zoeken met tal van vliegtuigen, schepen en een gesofisticeerde onder water drone was het ping signaal dat uitgestuurd wordt door de zwarte doos van het vliegtuig na een crash. Een officier van de Amerikaanse zeemacht heeft aan CNN gezegd dat de akoestische signalen waarop de zoektocht is gebaseerd, helemaal niet afkomstig waren van de verdwenen Boeing 777.

Delen

Als de ping signalen van de apparatuur van het vliegtuig kwamen, dan was die apparatuur nu al gevonden

De Australische autoriteiten hebben woensdag een punt gezet achter de zoektocht in dit immense gebied in de Indische Oceaan. Ze gaven eerder al toe dat er zo goed als geen kans is om het vliegtuig nog te vinden.

Bij het beëindigen van de zoekactiviteiten liet Michael Dean, een Amerikaanse officier verstaan dat het spoor waarop de hele zoektocht gebaseerd was, een vals spoor was. Dean zei tegen CNN dat de akoestische signalen helemaal niet afkomstig waren van de verdwenen Boeing. 'Als de ping signalen van de apparatuur uit het vliegtuig kwamen, dan was die apparatuur nu al gevonden.'

Volgens Dean is de conclusie van het onderzoek dat de signalen van een andere bron kwamen. Hij bevestigde dat andere landen betrokken in de speurtocht, tot dezelfde conclusie gekomen zijn.

'Onze beste theorie op dit moment is dat de akoestische signalen geproduceerd zijn door het schip zelf of door de apparatuur die het geluid moet peilen. Als er water in dergelijke apparatuur komt, dan kan die al eens tilt slaan,' zei Dean.

Delen

Het is te vroeg om het te zeggen en het is niet aan deze officier om het te zeggen

Een officiële woordvoerder van de Amerikaanse marine noemde de uitspraken van de officier 'speculatief en voorbarig'.

'Ik zeg niet dat het niet klopt wat hij zegt,' zei de woordvoerder. 'Maar het is te vroeg om het te zeggen en het is niet aan deze officier om het te zeggen.'

'We zijn nog altijd bezig met de analyse van de ping signalen. We verwijzen graag naar de Australische autoriteiten die de leiding hebben over het onderzoek om te communiceren over de interpretatie van de akoestische signalen.'

Angus Houston, de Australische marine expert die de zoektocht naar het verdwenen toestel leidt, zei dat de verdwijning van de Boeing 777 het grootste mysterie uit de luchtvaartgeschiedenis is en een vraagstuk dat mogelijk nooit zal opgelost worden. 'De moderne technologie geeft ons de meeste hoop om ooit het toestel nog terug te vinden. De ping signalen spelen daar een hele belangrijke rol in.'

Familieleden van de inzittenden van het verdwenen toestel klagen aan dat er van officiële zijde geen of veel te weinig informatie komt over de stand van het onderzoek.

De eerste fase van de zoektocht, die 30.000 euro per dag kost, is beëindigd zonder resultaat. De Australische en Maleisische autoriteiten zijn van plan om meer privé-organisaties in te zetten om te zoeken naar het vliegtuig. Het zal nog zeker twee maanden duren voor hieraan begonnen wordt. De kost van deze operatie wordt geschat op 50 miljoen euro.

Lees meer over:

Onze partners