MH370: 10 theorieën die overeind blijven 3 maanden na verdwijning Boeing

Vlucht 370: Maleisische studenten in Kuala Lumpur blijven hopen op een mirakel. © BELGAIMAGE

Vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdween op 8 maart en sindsdien ontbreekt van de Boeing 777-200 met 239 mensen aan boord elk spoor. Zoveel mysterie is voor luchtvaartexperts, bloggers en complottheoretici een godsgeschenk voor de wildste theorieën.

Op basis van satellietgegevens bepaalden onderzoekers dat het vliegtuigtoestel ten westen van Australië in zee is terechtgekomen. In het gebied werd dan ook wekenlang gezocht. Zonder enig resultaat. Volgens een officier van de Amerikaanse zeemacht zijn de akoestische signalen waarop de zoektocht gebaseerd is, echter niet afkomstig van de verdwenen Boeing 777 en heeft men al die tijd op een verkeerde plaats gezocht. Zo zijn we nog steeds geen stapje dichter bij een mogelijke verklaring voor wat er met het vliegtuig gebeurde. Ondertussen tieren de theorieën welig op het internet. Een overzicht van 10 theses die een mogelijke uitleg zijn voor het onfortuinlijke lot van het mysterieus verdwenen vliegtuig.

1. Neergeschoten tijdens een militaire training

De Britse auteur Nigel Cawthorne publiceerde al enkele weken na de verdwijning van het vliegtuig een boek over het mysterie. In Flight MH370: The Mystery stelt hij dat er op het moment van de verdwijning in de Zuid-Chinese Zee militaire oefeningen aan de gang waren, waarbij Thailand, de Verenigde Staten, China, Japan, Indonesië en nog enkele andere landen betrokken waren. Deze theorie komt overeen met wat een medewerker op een boorplatform voor de zuidkust van Vietnam beweert te hebben gezien. Michael McKay zag vanop het boorplatform namelijk een brandend vliegtuig neerstorten.

2. Opzettelijk neergeschoten met doofpotoperatie tot gevolg

Op een bepaald moment in de zoektocht werd geopperd dat het vliegtuig, nadat het van de radar was verdwenen, een tijdje richting noorden of richting zuiden vloog. In het eerste geval is het vliegtuig mogelijk uit de lucht gehaald. Zo beweert een voormalig RAF-piloot dat sinds 9/11 gevechtsvliegtuigen worden ingezet wanneer een onbekend vliegtuig het luchtruim van een ander land binnenvliegt. De Boeing 777 zou dus weleens uit de lucht kunnen zijn geschoten, wat mogelijk ook een nationale of zelfs internationale doofpotoperatie tot gevolg kan hebben. Welk land wil immers toegeven dat het een passagiersvliegtuig met mensen van over de hele wereld heeft neergehaald?

3. Naar het noorden gevlogen in het zog van een ander vliegtuig

Een andere theorie zegt dat het vliegtuig naar het noorden vloog in het zog van een ander vliegtuig. Volgens luchtvaartblogger Keith Ledgerwood bevonden vlucht MH370 en Singapore Airlines vlucht 68 zich in elkaars buurt. Door gedurende een korte afstand achter en hoogstwaarschijnlijk lichtjes boven de vlieghoogte van vlucht SIA68, ook een Boeing 777, te vliegen, verscheen MH370 op radarschermen als één stipje. Vlucht SIA68 vloog naar Spanje. Daardoor kon vlucht MH370 op een aantal locaties zijn geland, waaronder Xinjiang (het noordoosten van China), Kirgizië of Turkmenistan. Experts beschouwen deze theorie als ‘aannemelijk’.

4. Probeerde te landen op een verlaten eiland

Sommigen beweren dan weer dat het vliegtuig is geland op de Andamanen, een eilandengroep in de Golf van Bengalen. Lokale inwoners zeggen evenwel dat het onmogelijk is dat een dergelijk vliegtuig onopgemerkt kan landen. De archipel bestaat echter uit honderden afgelegen eilanden met enkele lange stukken zanstrand. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk om een Boeing 777 op zo’n verlaten strand te laten landen.

5. Geland op een Amerikaanse militaire basis

Een complottheorie die heel wat aanhangers heeft online is het idee dat MH370 gekaapt werd en naar een militaire basis op de Britse atol Diego Garcia, in het midden van de Indische Oceaan, werd gevlogen. Naar verluidt zou zelfs het Russische Kremlin enige geloof hechten aan deze theorie waardoor de Amerikaanse overheid zelfs een officiële ontkenning moest uitvaardigen. Volgens een woordvoerder van de Amerikaanse ambassade in Maleisië is er ‘geen indicatie dat MH370 ergens in de buurt van de Malediven of Diego Garcia vloog’. ‘MH370 landde niet in Diego Garcia’, voegde hij daar nog aan toe.

6. Vloog naar een verlaten luchthaven in Langkawi in Maleisië

Luchtvaartblogger Chris Goodfellow beweert dat de plotse bocht naar links er kwam nadat door een ‘grote catastrofe’ de elektronica van het vliegtuig, zoals de transponders en andere communicatiemiddelen, gedeeltelijk was uitgevallen. In dit scenario en in het midden van de nacht, zou de piloot, zoals het een goede gezagsvoerder betaamt, naar de dichtste veilige haven gevlogen zijn, die van de archipel Langkawi, maar het niet gehaald hebben.

7. Een brand in het vliegtuig

Veel MH370-theorieën nemen aan dat het vliegtuig zich naar het zuiden begaf richting Indische Oceaan en daarna enkele uren verdervloog tot het in de oceaan verdween. De grote vraag is wat er gebeurde in het vliegtuig tussen het moment van het laatste contact met de luchtvaartcontrole en de crash. Een van de mogelijke antwoorden is dat er een brand aan boord van het vliegtuig uitbrak, waardoor het vliegtuig probeerde terug te vliegen en de inzittenden om het leven kwamen. Deze theorie stelt verder dat de brand vanzelf doofde zonder dat het schade aan de buitenkant van het vliegtuig aanrichtte en dat het vervolgens op automatische piloot vloog tot het zonder brandstof viel. Toch stelt zich dan nog altijd de vraag waarom de piloot geen noodsignaal uitstuurde.

8. Een ontploffing in de cockpit

De theorie van een plotse explosie in de cockpit voor het de bocht naar links nam is een mogelijke verklaring waarom er geen noodsignaal werd uitgestuurd. Sinds de terroristische aanslagen van 9/11 zijn de cockpitdeuren immers een stuk sterker gemaakt en extreem moeilijk in te beuken. Een dergelijk incident liet beide piloten wellicht machteloos achter.

9. Zelfmoord door de piloot

De Maleisische politie onderzoekt de gemoedstoestand en de mogelijke motieven van de piloot Zaharie Ahmad Shah en copiloot Fariq Abdul Hamid. Zo wordt gezegd dat Shah leed onder een moeilijke scheiding. Zijn familie zegt dan weer dat hij een toegewijde familieman was. Volgens commercieel directeur van Malaysia Airlines, Hugh Dunleavy, zijn er geen aanwijzingen dat de piloot zelfmoord heeft willen plegen.

10. Doofpotoperatie van de CIA

Ook de voormalige Maleisische eerste minister Mahathir Mohammed formuleerde zijn theorie, namelijk dat de Amerikaanse CIA iets verbergt. In een blogpost van 18 mei schrijft Mahathir Mohammed dat het vliegtuig van op een afstand werd overgenomen door werknemers van Boeing en de CIA. ‘Het vliegtuig bevindt zich ergens, mogelijk zonder het logo van Malaysia Airlines’, aldus de 88-jarige ex-premier. ‘Iemand verbergt iets. Het is niet eerlijk dat Malaysia Airlines en Maleisië de schuld krijgen. Vliegtuigen verdwijnen niet zomaar. Om een of andere reden willen de media niets schrijven over Boeing of de CIA. Ik hoop dat mijn lezers dit lezen’, besluit hij. Boeing ontkent Mohammeds verhaal.

Partner Content