MH17 van buitenaf ‘doorboord door groot aantal objecten met hoge snelheid’

© REUTERS

Vlucht MH17, die op 17 juli in Oost-Oekraïne is neergestort, is vermoedelijk doorboord door een groot aantal objecten die het toestel met hoge snelheid van buitenaf hebben geraakt. Dat zou verklaren waarom de Boeing 777 tijdens de vlucht in stukken uiteenviel.

Het rampvliegtuig van Malaysia Airlines dat in Oost-Oekraïne is neergestort, is vermoedelijk doorboord door een groot aantal objecten die het toestel met hoge snelheid van buitenaf hebben geraakt. Waarschijnlijk heeft dit zo veel schade aan de Boeing 777 toegebracht dat het toestel tijdens de vlucht in stukken is gebroken. Vanuit het vliegtuig werden geen noodsignalen verstuurd.

Dat besluit de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in zijn rapport over de eerste bevindingen over de oorzaak van de vliegramp met vlucht MH17 in Oekraïne.

Abrupt einde gegevensregistratie

De OVV leidt uit het verspreidingspatroon van de wrakstukken af dat het vliegtuig tijdens de vlucht in stukken is gebroken. ‘Dit verklaart dan ook het abrupte einde van de gegevensregistratie op beide recorders, het gelijktijdige verlies van contact met de luchtverkeersleiding en het verdwijnen van het vliegtuig van de radar’, luidt het.

De Onderzoeksraad heeft inderdaad geen noodsignalen kunnen ontdekken vanuit het neergeschoten vliegtuig. De voicerecorder, de datarecorder van het vliegtuig en de gegevens van de luchtverkeersleiding wijzen er allemaal op dat vlucht MH17 normaal verliep en vervolgens abrupt eindigde.

Niet duidelijk of het raket was

In het rapport staat niet vermeld of de doorboringen zijn veroorzaakt of kunnen zijn veroorzaakt door een raket. Wel staat er dat er aan de voorste rompsectie en de cockpit schade te zien is die te verwachten is wanneer een groot aantal voorwerpen met ‘hoge energie’ het vliegtuig van buitenaf doorboort.

Er wordt algemeen vermoed dat het vliegtuig door een Buk-raketsysteem van Russische makelij is neergeschoten, maar daar laat de raad zich niet over uit. Buk-raketten ontploffen nabij hun doel. Om preciezer vast te stellen wat de crash heeft veroorzaakt, moet verder onderzoek worden gedaan.

Ramp niet veroorzaakt door bemanning

In elk geval werden er geen aanwijzingen gevonden dat de ramp is veroorzaakt door een technisch mankement of door handelingen van de bemanning, stelt het tussentijdse rapport nog. Het vliegtuig vloog op de afgesproken route en de afgesproken hoogte, de bemanning was in goede gezondheid en het vliegtuig vertoonde geen technische storingen.

Ten tijde van de crash waren er nog drie andere verkeersvliegtuigen in de buurt. Twee vlogen net als MH17 in oostelijke richting, een derde in westelijke richting. Op het moment van de crash bevond het dichtstbijzijnde vliegtuig zich op 30 kilometer van het toestel van Malaysia Airlines.

Alle 298 inzittenden van vlucht MH17 kwamen bij de crash op 17 juli om het leven. Onder hen waren 196 Nederlanders en zes Belgen. De OVV werkt nog aan een definitief rapport en hoopt dat binnen een jaar te kunnen publiceren. (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content