Luchtvaartmaatschappijen ontevreden

© Epa

De luchtvaartmaatschappijen zijn “misnoegd” over de manier van aanpak van de crisis rond de aswolk van de IJslandse vulkaan.

De luchtvaartmaatschappijen uiten hun “ongenoegen” over de manier van aanpak van de crisis rond de aswolk van de IJslandse vulkaan.

Ze eisen “op feiten” gebaseerde beslissingen in plaats van computermodellen, zo heeft de overkoepelende organisatie voor
de burgerluchtvaart IATA maandag gezegd.

De organisatie pleitte voor corridors. Tussen de landen van de Europese Unie was er “geen risico-inschatting, geen overleg, geen coördinatie en geen leiding”, zei IATA-voorzitter Giovanni Bisignani maandag.

In zo’n crisistoestand heeft het vijf dagen geduurd eer de Europese Unie een videoconferentie organiseert. Dat gebeurt maandag, terwijl er al sinds donderdag in bepaalde delen van Europa geen vliegtuigen meer de lucht ingaan.

Verlies

Hoe zwaar de gevolgen van de aswolk zullen doorwegen, is volgens IATA niet te overzien. Bisignani zegt dat volgens een brave schatting dagelijks inkomsten van meer dan 200 miljoen dollar (150 miljoen euro) weggevallen zijn. De cijfers zouden zelfs eerder richting 250 tot 300 miljoen gaan, wanneer rekening gehouden wordt met het opvangen van passagiers en het hervormen van
de vloot.

“De financiële impact is niet te overzien”, klinkt het. “De toestand is voor de luchtvaartmaatschappijen zeer verschillend naar gelang de regio”, aldus Bisignani. “Europa is de zwakste schakel in de ketting.” Reeds voor er sprake was van de vulkaancrisis voorspelde IATA voor de Europese luchtvaartmaatschappijen voor 2010 verliezen ten belope van 2,2 miljard dollar.

Azië kan, gestuwd door China, dan weer op winsten van 900 miljoen dollar rekenen. Ook Latijns-Amerika zou 800 miljoen dollar winst opleveren, terwijl de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen moeten uitgaan van een verlies van 1,8 miljard dollar.

Wereldwijd werd gerekend op verliezen ten belope van 2,8 miljard dollar, de gevolgen van de aswolk buiten beschouwing gelaten.

Anders dan 9/11

Na het heropenen van het luchtruim zou de vulkaancrisis snel weggewerkt moeten zijn, zei Bisignani nog. Anders dan bij de anslagen van 11 september 2001 heerst er geen verlammende vertrouwenscrisis.

“Optimistisch geschat zal het tussen drie en zes dagen duren vooraleer het vliegverkeer zich opnieuw normaliseert.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content