Luchtvaartmaatschappijen gewaarschuwd voor raketaanvallen op Syrië

Raketaanval © Belga Image

De Europese luchtverkeersleider Eurocontrol heeft luchtvaartmaatschappijen gewaarschuwd om de komende 72 uur voorzichtig te zijn boven het oosten van de Middellandse Zee. De internationale organisatie heeft het over mogelijke raketaanvallen richting Syrië.

Volgens Eurocontrol zouden de komende dagen lucht-landraketten of kruisraketten gelanceerd kunnen worden. De navigatiesystemen van vliegtuigen zouden verstoord kunnen worden in het geval van militaire operaties.

De kans op westerse aanvallen als vergelding op een mogelijke aanval met chemische wapens in Syrië is groter geworden doordat de Veiligheidsraad dinsdagavond niet tot een akkoord gekomen is over een controlemissie naar dat land.

Eurocontrol zegt zich te baseren op een document van het European Aviation Safety Agency (EASA). De organisatie vraagt vliegtuigen die over het oosten van de Middellandse Zee vliegen, een ‘bijzondere voorzichtigheid’ aan de dag te leggen. De waarschuwing op de site van Eurocontrol zegt niet vanwaar een mogelijke raketdreiging zou kunnen komen.

Voorzorg

De Belgische luchtvaartmaatschappijen hebben de waarschuwing ontvangen, maar voor hen verandert er weinig. Bij Brussels Airlines wordt al sinds een jaar als een voorzorgsmaatregel niet meer over de regio gevlogen. ‘Bij ons zou enkel het enkel om de vlucht naar Tel Aviv gaan, maar die vliegt dus al een jaar niet meer over de regio’, zegt woordvoerster Wencke Lemmes, die toevoegt in nauw contact te staan met Eurocontrol.

TUI Fly heeft de route van zijn vlucht naar Egypte lichtjes aangepast na de waarschuwing. ‘Die vlucht vliegt normaal gezien rakelings door Griekenland, en ons werd gevraagd om een beetje in westelijke richting af te wijken, aldus woordvoerder Piet Demeyere. ‘Het gaat om een heel kleine afwijking, die geen oponthoud met zich meebrengt.’

72 uur

Naar Cyprus vliegt TUI Fly woensdag sowieso niet. De waarschuwing geldt voor 72 uur, wat betekent dat de maatschappijen mogelijk in die periode de vraag zouden kunnen krijgen om aanpassingen aan hun vliegroutes te doen. ‘Momenteel weet niemand juist wat de gevolgen zullen zijn’, aldus Demeyere nog.

Partner Content