IS richt met 'Kalifabook' eigen Facebook op

08/03/15 om 15:00 - Bijgewerkt om 15:00

Terreurbeweging IS heeft haar eigen sociale medium gelanceerd. Hiermee proberen de jihadisten de regels van de westerse sociale media te omzeilen.

IS richt met 'Kalifabook' eigen Facebook op

5elafabook, Facebook voor jihadisten, opgericht door IS. © 5elafabook

Terreurbeweging Islamitische Staat (IS) heeft deze week haar eigen sociale medium gelanceerd. Hiermee proberen de jihadisten de regels van de westerse sociale media te omzeilen.

Dat schrijft de Duitse krant Bild zondag. Met 'Kalifabook' wil de terreurbeweging de regels en vooral blokkades van traditionele sociale media, zoals Twitter en Facebook, ontwijken. Kalifabook wordt door jihadisten zowel gebruikt om met elkaar in contact te blijven, als om nieuwe leden te ronselen.

Doelgroep

Naast uiteraard het Arabisch, is de site ook beschikbaar in het Engels, Spaans en Duits. Hiermee probeert IS ook de doelgroep in het westen aan te spreken. De site werd drie dagen geleden gelanceerd.

Het sociale netwerk is afkomstig van servers in Egypte en lijkt qua lay-out en werkwijze veel op Facebook. Opmerkelijk is dat nieuwe leden ook met hun al bestaande Facebook-account kunnen inloggen. Amerikaanse technologiesites kwamen erachter dat IS achter de site zit. Op de homepage prijkt de beruchte zwarte vlag van de terreurbeweging en nieuwe gebruikers kunnen hun locatie op 'Islamitische Staat' zetten, iets wat bij het reguliere medium Facebook niet kan.

Groei

Vrijdag werd bekend dat zeker 46.000 Twitter-accounts worden gebruikt door aanhangers van IS. Het Amerikaanse sociale medium probeert profielen van sympathisanten van IS zo snel mogelijk van haar site te verwijderen, gezien het grote aantal leden dat via deze manier wordt geronseld. Dinsdag ontving Twitter-topman Jack Dorsey nog een dreigend bericht van de terreurbeweging omdat het medium IS-gerelateerde accounts blokkeert.

Het aantal IS-twitteraars blijft echter gestaag groeien. Er wordt geschat dat de omvang van pro-IS-accounts misschien wel op zo'n 90.000 ligt.

Sociale media als Facebook en YouTube worden voornamelijk gebruikt voor het verspreiden van propaganda. Voor het rekruteren van nieuwe jihadisten gebruikt de terreurgroep veelal afgeschermde diensten als WhatsApp en Skype. Op Twitter wordt vaak het eerste contact gelegd met geinteresseerden, waarna de conversaties zich achter gesloten deuren voltrekken. (Elsevier/Elif Isitman)

Lees meer over:

Onze partners