India introduceert ‘Rice Bucket Challenge’ tegen armoede

Rice Bucket Challenge in India © Facebook

India heeft haar eigen versie van de immens populaire Ice Bucket Challenge, de virale campagne op de sociale media voor ALS, gelanceerd, de ‘Rice Bucket Challenge’. In Gaza werd dan weer gestart met de ‘Rubble Bucket Challenge’.

Bij de Ice Bucket Challenge moeten deelnemers een emmer ijskoud water over zich heen gieten of geld doneren aan het ALS-onderzoek, een dodelijk zenuwziekte.

Een Indiase journaliste vond het nogal dom om de stunt in India over te nemen. In India is proper water voor velen immers een luxe. In de plaats daarvan bedacht ze de ‘Rice Bucket Challenge’, waarbij mensen worden uitgedaagd om een kom of zak rijst aan een arm persoon te doneren of klaar te maken. Vervolgens zetten ze daarvan een foto op Facebook en nomineren ze vrienden om hetzelfde te doen.

Volgens de Global Hunger Index heeft het hongerniveau in India ‘een alarmerend niveau’ bereikt. Het is een van de drie landen in deze categorie die zich buiten Sub-Saharisch Afrika bevinden. De andere twee landen zijn Haïti en Oost-Timor.

“Ik wilde iets lokaal doen wat van betekenis was zonder iets te verspillen”, aldus Manju Latha Kalanidhi. “Dus hebben we het water door rijst vervangen.” Hoewel de uitdaging niet tot spectaculaire video’s leidt zoals bij de Ice Bucket Challenge, is het initiatief toch al een succes. In minder dan 24 uur had de Facebook-pagina al 2.000 likes.

Rubble Bucket Challenge in Gaza

Een journalist in de Gazastrook heeft dan weer een variant van de Ice Bucket Challenge bedacht, met een boodschap die weinig aan de verbeelding overlaat. Met de ‘Rubble Bucket Challenge’ vraagt Ayman al-Aloel aandacht voor de situatie in de Gazastrook door in plaats van ijskoud water puin van ingestorte gebouwen te gebruiken.

“Ik moest iets doen en een boodschap over Gaza sturen naar de hele wereld”, zegt de 42-jarige al-Aloel. Maandag was zijn filmpje al 2.000 keer geliket op de Rubble Bucket Challenge-pagina. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content