Hoe rook en voelde de crash van de Air France 447?

09/12/11 om 10:20 - Bijgewerkt om 10:20

De 228 passagiers die omkwamen bij de crash van de Air France 447 zagen een spookachtig licht en roken de scherpe geur van ozon.

Hoe rook en voelde de crash van de Air France 447?

© Kent Wien (Flickr)

Het technologietijdschrift Popular Mechanics' brengt het verhaal van de laatste vijf minuten van de Air France 447, die op 31 mei 2009 neerstortte op weg van Rio De Janeiro naar Parijs. Daarbij kwamen 228 passagiers om, de dodelijkste crash uit de geschiedenis van Air France.

Het artikel in Popular Mechanics' is erg gedetailleerd en 'zintuigelijk', schrijft de Amerikaanse nieuwssite The Atlantic Wire. De lezer voelt zelf bijna hoe de passagiers zich voelden op de fatale vlucht.

De meeste verslaggeving over de vliegtuigramp met de Air France 447, de ontdekking van de zwarte dozen van het toestel en de houding van de Franse overheid, schrijft The Atlantic Wire, richtte zich meestal op wat gebeurde in de cockpit. Dat is logisch ook, want het is daar waar een opeenvolging van feiten ervoor zorgde dat de piloten de controle over het toestel verloren.

Jeff Wise van Popular Mechanics' beschrijft echter ook de sfeer in de cockpit: wat de piloten zagen en roken en hoe het vliegtuig zich gedroeg. Volgens The Atlantic Wire kunnen we nooit zeker weten hoe de passagiers zich moeten gevoeld hebben. Maar dankzij het verhaal van Popular Mechanics' kunnen we wel, in combinatie met andere verslaggeving over de ramp, een beetje ontcijferen wat de passagiers waarschijnlijk zagen, roken en voelden toen het vliegtuig meer dan 11 kilometer diep viel en in de Atlantische Oceaan terecht kwam.

Wat zagen ze?

Net zoals in de Airbus 330 zaten de passagiers in de Air France 447 in het midden in rijen van vier en per twee aan de zijkanten van het vliegtuig.

De Air France 447 vloog in een storm, waardoor het Sint-Elmusvuur opdook in de cockpit. Het Sint-Elmusvuur is een weerkundig lichtverschijnsel, waarbij grote ladingsverschillen worden opgebouwd voor de ontlading komt. Sommige voorwerpen, zoals een vliegtuig, raken zo sterk geladen, dat er vonken uitschieten. Die hebben dan een groene of blauwwitte kleur.

Om 1 uur 51 werd zo de cockpit verlicht door het elektrische fenomeen. De copiloot, Pierre-Cédric Bonin, heeft nog niet veel ervaring en vraagt wat dat licht is, schrijft Wise. Kapitein Marc Dubois, een veteraan met meer dan 11.000 vlieguren op zijn conto, legt hem het Sint-Elmusvuurfenomeen uit.

Weerkundige Keith Heidom zei dat het Sint-Elmusvuur rond de vleugeltoppen, de propellers en de antenne te zien was. Waarschijnlijk, meent The Atlantic Wire, zagen de passagiers een gloed van het spookachtige licht door de ramen schijnen. Op Flickr deelde Kent Wien een foto van het Sint-Elmusvuur, gezien vanuit een cockpit.

Wat roken ze?

De piloten beseffen dat ze in een storm beland zijn, en draaien naar links. Op dat moment wordt de verbinding met de automatische piloot afgebroken en stopt de snelheidsmeter met werken omdat een sensor bevriest. Dat is het begin van het einde voor de piloten, die vanaf dan de controle verliezen.

Wise: "Plots vult een vreemde geur de cockpit en stijgt de temperatuur. De jonge piloot Bonin denkt dat er iets mis is met de airconditioning, maar Robert verzekert hem dat dat komt door de slechte weersomstandigheden.

Wat de piloten ruiken is ozon, wat onder invloed van elektrische ontladingen vrijkomt.

De val

Uit officiële rapporten van de Franse overheid, gebaseerd op de gegevens uit de zwarte doos, blijkt dat het vliegtuig horizontaal naar beneden viel. De onervaren piloot probeerde, uit reflex, de neus op te trekken, waardoor het vliegtuig een pak vermogen verloor en het probleem verergerde.

De passagiers, die zich nergens konden vasthouden, werden heen en weer geschud in het vallende vliegtuig dat vooruit en achteruit geslingerd werd. (SD)

Onze partners