Hoe gevaarlijk is een luxecruise?

16/01/12 om 18:32 - Bijgewerkt om 18:32

In het jaar waarin we de 100e verjaardag herdenken van de ondergang van de Titanic, moeten we misschien ook eens herinnerd worden aan de lessen die we uit de grootste scheepsramp ooit leerden.

Hoe gevaarlijk is een luxecruise?

© AFP

Velen vragen zich wellicht af hoe een scheepsramp zoals met de Costa Concordia nog kan gebeuren in de 21e eeuw. In de scheepsindustrie is het echter eerder een verrassing te noemen dat een dergelijk incident niet eerder voorkwam, zo schrijft de Britse krant The Guardian. Volgens insiders waren er al langer waarschuwingssignalen.

Tijdens een speech op een congres over veiligheid bij grote passagiersschepen in 2000 maakte de toenmalige secretaris-generaal van de Internationale Maritieme Organisatie van de VN melding van 12 ongelukken met passagiersschepen in de voorbije 6 jaar en voegde eraan toe: "Achteraf bekeken was het een kwestie van geluk - goed weer, kalme zee, en andere schepen in de nabijheid - dat er weinig dodelijk slachtoffers waren."

Sindsdien is de omvang van dergelijke schepen alleen maar gigantisch toegenomen. De cruise-industrie is vandaag een snelgroeiende industrie geworden en de nieuwe generatie van megaschepen kan tot meer dan 6.000 passagiers en 1.800 bemanningsleden dragen - het equivalent van een klein dorp. Alleen al deze evolutie biedt grote uitdagingen.

Minimale training

Hoe kan men dan verwachten dat een multinationale crew - velen onder hen uit ontwikkelingslanden en niet in staat om de taal van de passagiers te spreken - de controle behoudt in noodsituaties? Hoewel de kerncrew van het schip een meer dan degelijke opleiding geniet, moet het merendeel van de passagiers- en cateringafdeling het stellen met een minimale training. Hun veiligheidstraining is bovendien slechts een fractie van die van een vliegtuigbemanning.

Zeevaarders hebben ook al hun bezorgdheid uitgesproken over de besturing van zulke drijvende flatgebouwen. Sommige grote passagiersschepen krijgen steeds meer dekken met ontspanningsfaciliteiten om de inkomsten van de rederij te verhogen. Ook de bijkomende zwembaden verminderen de stabiliteit van de schepen.

Daarnaast is er een nieuwe trend om schepen meer en meer naar exotische locaties te brengen zoals poolgebieden of afgelegen tropische gebieden. Niet alleen brengen deze wateren risico's op het gebied van zeeomstandigheden en navigatie met zich mee, ze zijn ook ver verwijderd van zoek- en reddingsvoorzieningen, wat een extra gevaar betekent in geval van nood.

Moderne Titanic

In de voorbije jaren is er geen tekort geweest aan waarschuwingen. Zo is er de botsing tussen de Norwegian Dream en het containerschip Ever Decent, het zinken van de Norwegian Crown, de brand aan boord van de Star Princess en de ontploffing en stroompanne aan boord van de Queen Mary 2.

De Titanic legde dan wel de fundamenten voor de veiligheidsprincipes die we vandaag kennen in de zeevaart, maar er is geen moderne Titanic nodig om de veiligheid te garanderen die passagiers en bemanning verdienen. (TE)

Lees meer over:

Onze partners