Hoe de gamer de wereld kan redden

05/03/14 om 10:39 - Bijgewerkt om 10:39

Elke week besteden meer dan een half miljard mensen samen drieënhalf miljard uur aan het spelen van games. Sinds kort kunnen deze gamers vanuit hun virtuele wereld ook de echte wereldproblemen aanpakken.

Hoe de gamer de wereld kan redden

De game 'World of Warcraft' is bijzonder populair. © Reuters

Humanitaire games zijn aan een opmars bezig. Tegenwoordig worden ze vooral nog in een educatief kader gebruikt in de vorm van simulaties. Maar initiatieven als de Digital Humanitarians en recenter de Internet Response League (IRL) willen de gamewereld veranderen.

'Velen zien games als een manier om zich af te sluiten van de wereld, maar ik geloof dat ze mensen kunnen samenbrengen', zegt Peter Mosur van het Metropolitan College in New York, medeoprichter van IRL aan Knack.be.

Gamers voor Haïti

In 2013 bereikte World of Warcraft 9,6 miljoen spelers wereldwijd. Dagelijks melden bijna een miljoen mensen zich tegelijk aan op de server. Het onlinespel League of Legends won in de loop der jaren aan populariteit en heeft dagelijks meer dan 12 miljoen unieke bezoekers. Xbox Live krijgt elke dag 20 miljoen aanmeldingen. Tot slot hebben Facebookspelletjes nog het meeste succes met een dagelijkse spelersbasis van meer dan 56 miljoen.

De populaire gameplatforms kunnen een draagvlak vormen voor humanitaire hulp. Tijdens grote rampen worden enorme hoeveelheden data de wereld ingestuurd: onder andere in de vorm van Tweets en Facebookstatussen. In die berg data zit vaak belangrijke informatie voor humanitaire hulpverleners verscholen, gaande van locaties tot voedselnood. Er is tegenwoordig een grote vraag om die data te verwerken en daar kan de gamer zijn intrede doen.

'De kaarten die uit de data gecreëerd worden, zijn heel belangrijk voor de hulpverleners op het terrein. Het is al bewezen tijdens rampen als de aardbeving in Haïti, de overstromingen in Pakistan en de orkaan in de Filipijnen, dat er daardoor veel levens gered worden', legt Mosur uit.

Hoe de gamer de wereld kan redden

© Reuters

Humanitaire opdrachten in World of Warcraft

De bedoeling is om de overvloed aan gegevens in kleine opdrachten op te breken, die dan in de games worden opgenomen. Een speler krijgt bijvoorbeeld een foto of status te zien die hij moet beoordelen op niveau van gevaar en eventueel kan voorzien van een geotag - geografische informatie over de data - om tot een crisiskaart te komen.

Natuurlijk kunnen meer spelers bereikt worden via de reeds bestaande populaire platformen als World of Warcraft en League of Legends. Spelers zouden vrijwillig op de opdrachten kunnen ingaan, met een aparte ranglijst of beloningen in de vorm van harnassen of wapens. De virtuele wereld kan ook gebaseerd worden op de realiteit en doorheen de opdrachten aangepast worden aan de huidige situatie tijdens een ramp.

'Het is moeilijk de interesse van de grote gameproducenten te krijgen. Zij willen vooral de magie van de virtuele wereld bewaren. Maar ik geloof dat de extra humanitaire dimensie ook naadloos kan worden ingevoerd. We zijn bijna klaar met een plug-in die het concept aantrekkelijker moet maken', aldus Mosur.

'Plan her future'

Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag lanceert Plan België in samenwerking met spelontwikkelaar Vliegwerk 'Plan her future': een interactief spel waarbij veertien- tot achttienjarigen in de huid kruipen van drie meisjes uit België, India en Niger en hun levensstandaard moeten opkrikken. Het spel moet jongeren bewust maken van de genderongelijkheid in de wereld.

De tieners moeten inzetten op onderwijs, gezondheid, bescherming en participatie. Ze moeten zelf een plan bedenken en investeren in andere goede ideeën. De vraag is enkel wat er achteraf met de plannen van de innovatieve jeugd zal gebeuren.

'We gebruiken de ideeën niet voor de ontwikkeling van nieuwe projecten, maar gebruiken de wedstrijd wel om te weten te komen hoe jongeren naar de wereld en haar problemen kijken. Zo kunnen we beter bepalen hoe we hen bij onze bestaande projecten in het Zuiden kunnen betrekken', legt Elise Cartuyvels van Plan België uit.

In 'Plan her future' moeten jongeren strijden voor de rechten van de vrouw.

In 'Plan her future' moeten jongeren strijden voor de rechten van de vrouw. © Plan België

Minecraft in de klas

'Toch gaat het net iets verder dan enkel bewustwording. De spelers worden verplicht na te denken over plannen. Ze creëren zelf content. Het is alsof je iemand Monopolie wil laten spelen, maar die zelf de spelkaarten nog moet maken. Via games worden jongeren beter bij de materie betrokken', meent Joos Callens van Vliegwerk. 'Vorig jaar zagen we soms discussies op het forum ontstaan waarvan we verbaasd waren dat zestienjarigen zulke dingen konden bedenken. De honderd meest actieve spelers zorgen echt voor bijzondere bijdragen.'

Smartphones en tablets hebben de intrede van humanitaire games vergemakkelijkt. 'Gamen is toegankelijker geworden. Ook in het onderwijs worden steeds meer games gebruikt, zoals Minecraft, een spel dat oorspronkelijk niet educatief bedoeld is', vertelt Callens. 'Het potentieel voor humanitaire games is heel groot. De enige uitdaging is voldoende mensen bereiken. Als grote gameontwikkelaars zich openstellen voor het humanitaire aspect, kunnen zij heel wat mensen mobiliseren. Wij geloven erin dat de gamer de wereld kan verbeteren.'

Met Plan België naar West-Afrika

'Plan her future' gaat zaterdag 8 maart, op Internationale Vrouwendag, van start en eindigt 20 april. De finale vindt 30 april plaats tussen de vier beste Nederlandstalige en de vier beste Franstalige spelers. Zij zullen deelnemen aan een jongerenparlement waar hun plannen worden besproken. In juli mogen twee winnaars hun koffers pakken voor een reis naar een voorlopig geheime bestemming in West-Afrika.

Onze partners