Hoe 9/11 de luchtvaartsector veranderde

08/09/11 om 15:53 - Bijgewerkt om 15:53

Een van de meest tastbare gevolgen van de aanslagen van 11 september 2001 zijn de verhoogde veiligheidsmaatregelen op luchthavens, ook in ons land.

Hoe 9/11 de luchtvaartsector veranderde

© Reuters

Het begon in 2002 met een eerste pakket gemeenschappelijke Europese normen, in 2006 kwam het vloeistoffenverbod erbij. Intussen wordt ook gediscussieerd over het installeren van bodyscanners en het uitwisselen van passagiersgegevens met de Verenigde Staten.

Vloeistoffen

Snel na 9/11 kwamen er gemeenschappelijke veiligheidsstandaarden voor alle luchthavens in de Europese Unie. Nadat de Britse politie in 2006 aanslagen op verschillende trans-Atlantische vluchten had voorkomen, werden de regels nog strenger gemaakt. Omdat geprobeerd was vloeistoffen aan boord te smokkelen en die tijdens de vlucht tot ontploffing te brengen, werd besloten de hoeveelheid vloeistoffen die passagiers mogen meenemen voortaan te beperken.

Concreet moeten passagiers hun vloeistoffen sindsdien verpakken in aparte recipiënten, met een inhoud van niet meer dan 100 milliliter. Alles moet bovendien in een transparante, hersluitbare zak worden gestopt. Om het opsporen van vloeistoffen nog makkelijker te maken, moet iedereen aan de veiligheidscontrole ook zijn of haar jas uitdoen en grote elektrische toestellen uit de handbagage nemen.

Omdat die uitgebreide controle voor lange files kan zorgen, vragen luchtvaartmaatschappijen hun klanten sedert enkele jaren om ruim op tijd op de luchthaven te zijn.

Tot 2013

De bedoeling is dat het vloeistoffenverbod in 2013 wordt opgeheven. Tegen dan moet de technologie zo ver staan dat vloeistoffen weer aan boord genomen kunnen worden, zonder dat de veiligheid in het gedrang komt. In april van dit jaar konden individuele lidstaten het verbod al versoepelen, maar omdat verschillende landen, waaronder ook België, aangaven nog niet klaar te zijn, vroeg de Europese Commissie het huidige verbod aan te houden. "Anders zou er toch maar verwarring ontstaan", klonk het.

Bodyscanners

Een mogelijk volgende stap in de toenemende beveiliging is het gebruik van bodyscanners. Verschillende Europese landen hebben zo'n toestel al getest, maar om een veilig gebruik te garanderen, werkt de Commissie aan een stel randvoorwaarden. Het parlement heeft alvast spijkerharde garanties geëist met betrekking tot de gezondheid, de waardigheid en de privacy van de reizigers.

Privégegevens passagiers

Ook wat betreft het uitwisselen van passagiersgegevens tussen de EU en de VS staat het parlement op zijn strepen. Na 9/11 wil de VS graag zo veel mogelijk privégegevens ontvangen van passagiers die komen overgevlogen. Brussel en Washington onderhandelen al jaren, maar bereikten nog steeds geen akkoord. Welke gegevens bewaard mogen worden, hoe lang en wie er inzage in krijgt, zijn vragen waarop beide partijen nog geen gemeenschappelijk antwoord konden vinden. De Europese Commissie leidt de onderhandelingen en wil tegen 11 september een akkoord bereiken.

Vrachtvervoer

Sinds de herfst van vorig jaar staat ook de veiligheid van het vrachtvervoer in de kijker. Toen werden twee bompakketten onderschept die vanuit Jemen en via Dubai en Groot-Brittannië onderweg waren naar Chicago. Verschillende autoriteiten opperden toen dat de veiligheid van het vrachtvervoer hoger moet, nadat de voorbije tien jaar zoveel tijd was besteed aan het passagiersvervoer. (Belga)

Lees meer over:

Onze partners