Het vertrouwen in de vroeger populaire publieke expert keldert

Online hebben we meer dan ooit de gelegenheid via sociale media uitsluitend stemmen te horen die passen bij onze ideeën. © iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Een studie wijst uit dat mensen, onder andere door de digitale revolutie, steeds minder luisteren naar publieke experts met een brede achtergrond. Personen met een uitgesproken mening over één onderwerp vinden nog steeds gehoor.

De digitale wereld veroorzaakt een revolutie in de manier waarop we met informatie omgaan. Het heeft lang geduurd voor het ons begon te dagen, maar sociale media bieden mensen meer dan ooit de gelegenheid om uitsluitend die stemmen te horen die passen bij de ideeën die ze al in hun hoofd hebben. Je wordt dus voortdurend versterkt in je overtuiging, zonder dat je nog veel weerwerk krijgt van andere visies.

De prekers halen langzaam maar zeker de overhand.

Een analyse in het vakblad Science stelt dat het aanbod aan visies niet veranderd is, wel de manier waarop we ze te zien krijgen. Vroeger bladerde je door de krant en zag je van alles, al was het maar de titels. Nu open je Google of Facebook, en zie je een selectie van posts die passen bij wat je eerder hebt aangeklikt. Het euvel wordt versterkt door de groeiende ongelijkheid in de samenleving, en het groeiende wantrouwen ten opzichte van gevestigde instituten, zoals de klassieke media.

Bovendien is er een verschuiving merkbaar in de types van publieke figuren naar wie geluisterd wordt. Vroeger waren dat experts met een brede achtergrond (‘vossen’ in het jargon), vandaag zijn het vooral thema-evangelisten: personen met een uitgesproken mening over één onderwerp (‘egels’ geheten). Het vertrouwen in de vroeger populaire publieke expert keldert. De prekers halen langzaam maar zeker de overhand.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content