Live HERLEES: familieleden van vermiste Boeing-passagiers met harde hand uit persconferentie gezet

17/03/14 om 07:36 - Bijgewerkt op 20/03/14 om 08:43

In de zaak van het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines blijven de vraagtekens zich opstapelen. Nieuw hoofdbreken: de westwaartse bocht die de Boeing het onbekende in stuurde, zou vastgelegd zijn voordat de piloten voor het laatst met de grond praatten.

HERLEES: familieleden van vermiste Boeing-passagiers met harde hand uit persconferentie gezet

Een vrouw bidt in Kuala Lumpur voor de vermiste inzittenden van de Boeing 777 van Malaysia Airlines © Reuters

  • Annelies Van Erp

    Mysterie wordt alsmaar groter

    Tot zover de live-verslaggeving over de zoektocht naar de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines. Bedankt voor het volgen. De volgende dagen kunt u de ontwikkelingen in deze mysterieuze verdwijningszaak blijven volgen op Knack.be

  • Annelies Van Erp

    FBI staat Maleisische onderzoekers bij

    Maleisische onderzoekers hebben de hulp van de Amerikaanse FBI ingeschakeld bij de zoektocht naar de verdwenen Boeing. Dat meldt persagentschap AP.

    De expertise van de FBI wordt ingezet bij het terugvinden van gewiste data van de piloot Zaharie Ahmad Shah. Bij een huiszoeking in zijn woning in Kuala Lumpur werd duidelijk dat hij begin februari allerlei gegevens wiste uit een vluchtsimulator.

  • Annelies Van Erp

    Maleisische minister van Defensie geeft de moed niet op

  • Annelies Van Erp

    'Worden er geen brokstukken gevonden omdat vliegtuig intact op bodem van oceaan ligt?'

    Het mysterie rond de verdwenen Boeing roept ontelbare vragen op. De Amerikaanse nieuwszender CNN laat individuen via de hashtag #370Qs op Twitter vragen stellen aan een panel van annalisten en gespecialiseerde redacteurs.

    Een van de vragen luidt:

    Kan het zijn dat de Boeing intact op de bodem van de oceaan ligt en dat er daarom geen drijvende brokstukken worden gevonden?

    Wetenschapper Jeff Wise antwoordt: "Als het vliegtuig nog intact is, dan zou de piloot er in geslaagd zijn 'vlotjes' te landen op het water zoals piloot Sullenberger in 2009 deed op de Hudson in New York. Maar in dat geval zouden reddingsboten tevoorschijn moeten zijn gekomen."

    "Eigenlijk zijn er slechts twee mogelijkheden: een 'zachte' landing waarbij de reddingssloepen zichtbaar worden of een harde crash waarbij het vliegtuig in een miljoen stukjes uiteen spat. Als eventuele kapers tot doel hadden geen enkel spoor na te laten, lijkt de tweede methode de meest 'efficiënte.' Maar het blijft erg onwaarschijnlijk dat een Boeing van die omvang in een oceaan terechtkomt, zonder enig spoor na te laten."

  • Kevin Van der Auwera

    People Magazine toont foto's van vermiste passagiers

    Onder de titel The Faces of Flight 370 pakt People Magazine op zijn cover uit met foto's van de vermiste inzittenden van de Boeing 777. In het magazine brengt de redactie ook verhalen van families van de passagiers en van de piloten.

  • Kevin Van der Auwera

    Video: familieleden met harde hand uit persconferentie gezet

    Familieleden van vermiste passagiers zijn vanochtend met harde hand uit een persconferentie in Kuala Lumpur gezet. Gefrustreerd door het gebrek aan vorderingen in de zoekactie en aan betrouwbare informatie wilden ze Chinese journalisten spreken. Ze ontvouwden ook spandoeken. De veiligheidsdiensten sleepten hen letterlijk weg naar een aparte ruimte en de media kregen het verbod om met hen te spreken. De Maleisische overheid zegt de chaotische taferelen te betreuren en begrip te hebben voor de angst waarin de families leven. Bekijk de beelden van Euronews:

  • Kevin Van der Auwera

    Internationale atoomwaakhond 'detecteerde ontploffing noch crash'

    De door de Verenigde Naties (VN) gesteunde internationale atoomwaakhond CTBTO detecteerde tot dusver geen explosie in de lucht en ook geen crash in zee of op de grond die te maken kan hebben met de vermiste Boeing van Malaysia Airlines. Dat zegt Stephane Dujarric, woordvoerder van VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon.

    De CTBTO beheert een wereldwijd netwerk van meetinstallaties die gespecialiseerd zijn in het detecteren van kernontploffingen, maar ook in staat zijn om de explosie van een groot vliegtuig of de impact van een crash op de grond of in zee te detecteren.

    De mededeling van het CTBTO sluit een explosie of crash dus niet noodzakelijk uit, maar maakt het mysterie wel groter. Als dit klopt, dan zou het vliegtuig dus ergens geland zijn.

  • Kevin Van der Auwera

    Maleisische autoriteiten ontkennen berichten over tijdsverloop

    De Maleisische autoriteiten ontkennen dat de koerswijziging van het verdwenen vliegtuig al in de boordcomputer was ingegeven vóór de cockpit zich afmeldde.

    Op gezag van niet nader genoemde bronnen meldt NBC dat de koersverandering minstens 12 minuten gebeurde voor co-piloot Farik Abdoel Hamid met de woorden 'bon, goede nacht' afscheid nam van de vluchtleiding. Maar volgens chef Azaroeddin Abdoel Rahman van de Maleisische burgerluchtvaart klopt dit tijdsverloop niet.

    Kuala Lumpur zal 'kortelings' een team van hoge rang naar Peking sturen om daar familieleden van vermiste passagiers te ontmoeten en hen een stand van zaken te geven over de internationale inspanningen om het toestel te vinden.

  • Kevin Van der Auwera

    Ontroerende tekeningen voor vermisten op KLIA

    Op de luchthaven van Kuala Lumpur (KLIA) laten reizigers boodschappen achter met steunbetuigingen aan de inzittenden van de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines en hun families.

    Bekijk de fotospecial.

    Tekeningen voor MH370

    Tekeningen voor MH370 © Reuters

  • Kevin Van der Auwera

    'Geen passagiers verdacht'

    Het onderzoek naar de 239 passagiers en bemanningsleden van vlucht MH370 heeft 'geen enkele betekenisvolle informatie' opgeleverd omtrent een mogelijke betrokkenheid bij de verdwijning van het vliegtuig. Dat heeft de Maleisische Verkeersminister Hishamoeddin Hoessein op zijn dagelijkse persconferentie bekendgemaakt.

    'Wij hebben de (resultaten van) de verificaties van het profiel van de passagiers van alle landen ontvangen, behalve van Oekraïne en Rusland', zei de bewindsman. 'Op dit ogenblik is geen significatieve informatie omtrent de passagiers gevonden'.

    Er waren twee Oekraïeners en een Rus aan boord van de Boeing 777.

  • Kevin Van der Auwera

    'Bestanden gewist uit vluchtsimulator van piloot'

    Onderzoekers hebben vastgesteld dat in de vluchtsimulator van piloot Zaharie Ahmad Shah van de verdwenen Boeing van Malaysia Airlines meerdere recente bestanden zijn gewist. Dat meldt het Chinese staatspersbureau Xinhua onder aanhaling van de Maleisische minister van Binnenlandse Zaken Ahmad Zahid Hamidi. Computerspecialisten proberen nu de bestanden weer tevoorschijn te halen.

    Nog volgens de minister beschuldigt de politie evenwel de hoofdpiloot niet ervan iets verkeerds te hebben gedaan. Ook wordt er geen druk op eender wie van zijn familie uitgeoefend terwijl er een 'diepgaand en intensief onderzoek' loopt.

  • Kevin Van der Auwera

    Demonstranten verstoren persconferentie

    Voorafgaand aan een persconferentie van Maleisische functionarissen heeft een groep mensen in de persruimte een spandoek ontvouwd die informatie eiste omtrent het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines. 'Wij zijn hier al twaalf dagen en niemand heeft ons iets gezegd', stond op het spandoek van vijf meter. Veiligheidspersoneel bracht de vijf demonstranten naar buiten.

    Demonstranten verstoren persconferentie

    Demonstranten verstoren persconferentie © Reuters

  • Kevin Van der Auwera

    Radars van Malediven vinden geen spoor van MH370

    Het eiland van de Malediven waarvan inwoners zeggen dat ze een extreem laag vliegend toestel hebben gezien op de dag dat de Boeing vermist raakte, is Kudahuvadhoo. Dat meldt het Franse persagentschap AFP. De radars hebben geen enkel spoor van vlucht MH370 gevonden, wat niet wegneemt dat de autoriteiten getuigenissen blijven natrekken.

    Na 11 dagen zijn er al heel wat mogelijke 'sightings' van het vermiste vliegtuig of van brokstukken geweest. Na nauwkeuriger onderzoek is telkens gebleken dat ze niets met vlucht 370 van Malaysia Airlines te maken hebben.

    Een visser op de Malediven

    Een visser op de Malediven © Reuters

  • Kevin Van der Auwera

    China stuurt negen schepen naar nieuw zoekgebied

    China heeft negen schepen, waaronder zijn grootste reddingsschip Haixun 01, naar een nieuw zoekgebied gestuurd ten zuidoosten van de Golf van Bengalen en ten westen van het Indonesische eiland Sumatra.

    De schepen zijn vanochtend vertrokken in Singapore. Vier schepen varen in noordelijke richting door de Straat van Malakka en de vijf andere in zuidelijke richting langs de Straat van Soenda tussen Sumatra en Java.

    Het gebied waarin ze zullen zoeken naar sporen van de vermiste Boeing 777, beslaat een oppervlakte van circa 300.000 vierkante kilometer en ligt weg van de gebieden waarin andere landen zoeken, melden de Chinese autoriteiten.

  • Eddy Eerdekens

    10 mogelijke oorzaken voor de verdwijning van de Boeing 777

    1. Het vliegtuig landde op de Andaman Eilanden (CNN)

    Op een bepaald ogenblik vloog het vliegtuig in de richting van de Andaman Eilanden. Het is goed mogelijk dat het daar dan ook geland is, meent CNN.

    Volgens de hoofdredacteur van de Andaman Chronicle is dat zo goed als uitgesloten. 'Er zijn vier luchthavens. De landing van een Boeing 777 zou zeker opgemerkt zijn.'

    2. Het vliegtuig landde in Kazachtstan (BBC)

    Een vliegtuigkaping met als eindbestemming Kazachstan behoort volgens de BBC tot de mogelijkheden, vooral omdat er gespeculeerd wordt over het feit dat er miljardairs aan boord van het vliegtuig zaten. Een landing in de woestijn ligt in ieder geval meer voor de hand dan een landing op een strand.

    Het burgerluchtvaartcomité van Kazachstan verwijst de hypothese naar de prullenmand. 'Het vliegtuig zou zeker gevonden zijn. Bovendien zou het eerst door het luchtruim van India, Pakistan en Afghanistan gevlogen zijn. Dat doe je niet onopgemerkt.'

    3. Het vliegtuig landde op de Malediven (Malay Mail / Haaveru Online)

    Hoewel de Maleisische minister van Defensie Datuk Seri Hishammuddin Hussein ontkent dat het vliegtuig geland zou zijn op de Malediven, wordt deze mogelijkheid wel degelijk verder onderzocht, schrijft de Malay Mail.

    Het onderzoek zou zich op de Malediven richten naar aanleiding van gegevens die zijn teruggevonden in de vluchtsimulator die in beslag is genomen bij de huiszoeking in de woning van gezagvoerder kapitein Zaharie Ahmad Shah.

    De piste wordt ondersteund door ooggetuigen van wie de Haaveru Online melding maakt. Mensen op de grond zouden een Boeing hebben zien overvliegen op extreem lage hoogte.

    4. Het vliegtuig vloog zuidelijk naar de Indische Oceaan of Australië (BBC)

    Nadat de Boeing 777 van de radar verdween, heeft het toestel nog 7 uur lang gevlogen. Luchtvaartexperts zeggen dat dan ook gezocht moet worden in de extremen van het zoekgebied dat is afgebakend.

    Wellicht vloog de Boeing richting zuiden. Dat betekent dat hij terechtkwam in de Indische Oceaan of zelfs Australië. In dit scenario wordt het echt enorm moeilijk om het vliegtuig terug te vinden.

    5. Piloot kaapte vliegtuig uit politieke motieven (Maleisische media)

    Gezagvoerder Zaharie Ahmad Shah had sterke politieke banden met de PKR, de grootste oppositiepartij van Maleisië. De leider van die partij, Anwar Ibrahim, werd enkele uren voor de Boeing spoorloos van de radar verdween, veroordeeld tot vijf jaar cel wegens sodomie.

    Anwar heeft in de Maleisische media nu toegegeven dat de schoonfamilie van zijn zoon banden had met de piloot.

    Anwar veroordeelt echter de insinuaties en benadrukt dat dit drama volgens hem niet mag gepolitiseerd worden. 'We moeten de rechten van de families respecteren en voor hen bidden in plaats van hen te beschuldigen nog voor het onderzoek is afgerond.'

    6. Het vliegtuig is gekaapt door Oeigoeren (BBC)

    Nog een mogelijkheid: het vliegtuig is gekaapt door Oeigoerse moslim separatisten uit China. Zij zouden het toestel hebben doen landen in de Taklamakan woestijn in China. 153 van de 239 inzittenden waren Chinezen.

    Op 15 maart vertelden bronnen binnen het onderzoek aan de BBC dat de grens tussen Kirgizië en China de meest voor de hand liggende locatie voor een landing is. Deze theorie is alweer moeilijk te geloven omdat ook hiervoor het toestel door het luchtruim van meerdere landen zou moeten vliegen.

    7. Het vliegtuig leed aan een mechanisch defect (The Daily Telegraph)

    Gelijktijdig met de verdwijning van het vliegtuig zouden inwoners van het Maleisische kustdorp Marang geluiden hebben gehoord die deden denken aan een vliegtuig in moeilijkheden. De vraag is dan wel waarom het toestel niet in de omgeving is teruggevonden.

    8. Er gebeurde opnieuw wat er met de Air France vlucht 447 gebeurde (CNN)

    In juni 2009 verdween de Air France vlucht 447 van Rio De Janeiro naar Parijs plots van de radar. Het duurde vijf dagen voor de eerste brokstukken werden gelokaliseerd en bijna twee jaar voor het toestel en de lichamen van de inzittenden werden gevonden op de bodem van de Atlantische Oceaan.

    Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp verliep zeer moeizaam. De conclusie van het onderzoek was dat het vliegtuig getroffen werd door een reeks op elkaar volgende hoogst uitzonderlijke technische mankementen waarop de bemanning slecht gereageerd had.

    9. Alle passagiers zijn vermoord door hen bloot te stellen aan decompressie (BBC)

    Eén van de mysteries waarmee de onderzoekers geconfronteerd worden is de vraag waarom het toestel eerst op een veel grotere hoogte vloog dan normaal is voor een commerciële vlucht om daarna onder de radar te duiken.

    Volgens voormalig RAF-piloot Sean Maffett kan het de bedoeling geweest zijn om de passagiers snel te doden door de decompressie. Dat zou ook een verklaring zijn voor het feit dat de passagiers hun gsm's niet gebruikten zoals dat het geval was bij de 9/11 vliegtuigkaping.

    10. Het vliegtuig zal nog worden gebruikt in een terroristische aanslag (BBC)

    Eén van de meest gedurfde scenario's is dat het vliegtuig ergens aan de grond is gezet om voorbereidingen te treffen voor een terroristische aanslag die de vergelijking met 9/11 (waarbij twee vliegtuigen in het WTC in New York vlogen) kan doorstaan.

    Het vliegtuig zou dan ergens gecamoufleerd aan de grond staan en worden uitgerust met een nieuwe transponder. Het zou erg moeilijk zijn om zoiets te doen, maar niet onmogelijk, zegt voormalig RAF-piloot Sean Maffett aan de BBC. 'We zitten nu in een fase van het onderzoek waarin we de zeer moeilijke en niet voor de hand liggende scenario's moeten bekijken, want alle normale pistes zijn allang uitgeput.'

  • Eddy Eerdekens

    VERDWENEN VLIEGTUIG: Welke geheimen heeft Maleisië te verbergen?

    Op de twaalfde dag van de verdwijning van een Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden groeit het ongenoegen over de aanpak van zoektocht naar het vliegtuig door de Maleisische overheid. Wat heeft Maleisië te verbergen?

    Het land is bijzonder terughoudend om informatie te delen met de andere landen die deelnemen aan de zoektocht. Aan landen als de Verenigde Staten liet Maleisië eerder al verstaan dat het geen hulp nodig heeft.

    In het spotlicht van de internationale gemeenschap maakt Maleisië op zijn best een onhandige indruk. Op zijn slechtst kan men zich afvragen wat de verborgen agenda van de regering is om belangrijke en mogelijk levensreddende informatie binnenskamers te houden.

    Het land deed ook al de wenkbrauwen fronsen met een oproep naar de eigen bevolking op te stoppen met 'roddelen' over het verdwenen vliegtuig. Ministers in de regering vroegen om geen kritiek te uiten op overheid.

    Er nemen 26 landen deel aan de zoektocht naar de verdwening Boeing 777. Nu maakt ook China zich boos.

    "Het is bekend dat onnauwkeurige of tenminste onvolledige informatie er toe geleid heeft dat de aanvankelijke zoekactie in de Zuid-Chinese Zee in het ledige gebeurde en kostbare tijd is verspeeld", aldus een commentaar van het Chinese persbureau Nieuw China dat de kranten afdrukten.

    Wegens gebrek aan transparantie werden grootschalige inspanningen verkwist en zijn tal van geruchten opgedoken. "Er zijn geen verontschuldigingen dezelfde fouten te herhalen", luidt het.

  • Eddy Eerdekens

    Sabotage, ontvoering, terrorisme of zelfdoding

    We gaan vandaag de twaalfde dag in van de mysterieuze verdwijning van een Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden. Het toestel met vluchtnummer MH370 was op weg van Kuala Lumpur naar Peking. De onderzoeken spitsen zich toe op meerdere mogelijkheden: sabotage, ontvoering, terrorisme of zelfdoding van een van de piloten.

  • Tom Vandyck

    Bocht geprogrammeerd vóór laatste radiocontact

    Vlucht MH370 maakte een scherpe bocht naar het westen halverwege de Golf van Thailand. Die werd in de boordcomputer geprogrammeerd minstens twaalf minuten voor co-piloot Fariq Abdul Hamid met de woorden "Alright, goodnight", afscheid nam van de Maleisische luchtverkeersleiding - de laatste woorden die van het vliegtuig gehoord werden. Dat meldt de Amerikaanse televisiezender NBC op basis van anonieme bronnen.

    Als dat klopt - en dat is, zoals met elk brokje informatie in dit verhaal, een behoorlijk vraagteken - spreekt het de theorie tegen die de laatste 24 uur opgang maakte, met name dat er brand uitbrak aan boord.

    Volgen die theorie, gelanceerd door piloot Chris Goodfellow op het sociale netwerk Google+, maakten de piloten een scherpe bocht naar links zodra ze wisten dat hun toestel in brand stond. Ze deden dat om de luchthaven van Pulau Langkawi te bereiken, die precies in hun vliegrichting lag. Voordat ze die bereikten, werden ze echter bevangen door rook en stikten ze. Zodoende vloog de Boeing rechtdoor tot hij uren later zonder brandstof viel en in de Indische oceaan neerstortte.

    Die theorie gaat er evenwel vanuit dat de brand pas opgemerkt werd - en de bocht geprogrammeerd - nadat Abdul Hamid "Alright, goodnight" zei. Volgens Goodfellow zouden de piloten daarna zelfs geen tijd meer gehad hebben om een noodsignaal uit te zenden.

    Als het waar is dat de bocht haast een kwartier voordien werd gerprogrammeerd, staat die theorie op losse schroeven. Een bemanning die te maken heeft met een situatie die zo ernstig is dat ze niet eens de tijd heeft voor een noodsignaal, zegt niet meer ontspannen goeienavond tegen de luchtverkeersleiding.

    Aan de andere kant: het betekent ook niet waterdicht dat er kwaad opzet in het spel is. "Sommige piloten programmeren alternatieve vluchtplannen voor het geval dat er zich een noodsituatie voordoet", zegt Greg Feith, een crashonderzoeker van het Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) aan NBC.

    Het zou nog steeds straf zijn dat de piloten die maatregel toevallig namen luttele minuten voordat de poppen daadwerkelijk aan het dansen gingen. Maar nogmaals: ook dit is weer een onbevestigd verhaal op basis van anonieme bronnen. Het blijft dus gissen.

  • Tom Vandyck

    Maleisische oppositieleider: 'Piloot was geen terrorist'

    De Maleisische oppositieleider Anwar Ibrahim geeft toe dat de piloot van de vermiste Boeing lid was van zijn partij - en zelfs zeer verre familie - maar verwerpt de veronderstelling dat dat hem ertoe gedreven kan hebben om het vliegtuig te doen crashen. Dat meldt CNN.

    Ibrahim werd in 2012 vrijgelaten, nadat hij eerder veroordeeld was tot vijf jaar gevangenisstraf voor 'sodomie'. Zaharie Ahmad Shah, de piloot, zou het proces hebben bijgewoond. Eén van de theorieën die de ronde doen over de verdwijning van het vliegtuig, is dat de piloot er een politiek statement mee wilde maken.

    Onzin, vindt de oppositieleider. "De regering en de heersende klasse zijn wanhopig over de manier waarop ze met deze hele crisis omgegaan zijn. Ze zijn duidelijk incompetent, ze leggen contradictorische verklaringen af en ze bezondigen zich aan wanbeheer. In hun wanhoop beschuldigen ze mij, de leider van de oppositie."

Onze partners