Live HERLEES: Boeing blijft zoek, kwaad opzet steeds waarschijnlijker

12/03/14 om 07:05 - Bijgewerkt op 15/03/14 om 06:13

De zoektocht naar vlucht MH370 gaat door in de Golf van Bengalen en de Indische Oceaan. De overtuiging dat er kwaad opzet in het spel was, wint veld. Niks is zeker, maar mogelijk werd het vliegtuig gekaapt door zijn eigen piloot. Volg het op Knack.be.

HERLEES: Boeing blijft zoek, kwaad opzet steeds waarschijnlijker

Ook in de Straat van Malakka wordt er verder gezocht naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines. © REUTERS

  • Tom Vandyck

    Wie vindt vlucht MH370?

    Tot zover onze live-verslaggeving over de nog steeds onopgeloste verdwijning van vlucht MH370. Bedankt voor het lezen. U kunt de zaak uiteraard ook de komende dagen blijven volgen op Knack.be.

  • Tom Vandyck

    MH370 gekaapt door eigen piloot?

    "Er zijn maar twee mogelijke conclusies: het vliegtuig is overgenomen door een groep met minstens één professioneel getrainde piloot, of één van de piloten zelf heeft de nieuwe route in de vluchtcomputer geprogrammeerd."

    Dat schrijft Robert Goyer, een getrainde piloot en de hoofdredacteur van Flying Magazine, op de website van CNN. Hij neigt naar die laatste mogelijkheid.

    Goyer baseert zich op de route die de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines gevolgd zou hebben nadat het toestel het contact met de grond verloor. Volgens de best beschikbare informatie nam het toestel niet zomaar lukraak een westwaartse bocht, maar volgde het zogenaamde 'waypoints'. Dat zijn precieze punten op de kaart die verkeersvliegtuigen volgen om op veilige afstand van elkaar te blijven.

    "Als wat we uit de media vernomen hebben over de route die het vliegtuig gevolgd heeft waar is, dan is die route geen toeval", schrijft Goyer. Een bocht nemen met een vliegtuig op automatische piloot is een kwestie van met een draai aan één knop de vliegrichting te veranderen, stelt hij. Maar een route van het ene waypoint naar het andere programmeren, ligt zo goed als zeker "buiten de capaciteiten van iemand die geen professionele piloot is."

    "Ik ben een commerciële piloot en ik heb een beetje training gehad op de Boeing 777. Maar zelfs na een paar uur professionele instructie zou ik niet in staat geweest om de vluchtcomputer zo te programmeren dat de automatische piloot de route volgde die vlucht 370 klaarblijkelijk gevolgd heeft."

    Goyer acht het onwaarschijnlijk dat kapers of terroristen dat klaargespeeld zouden hebben. Hij haalt daarbij het voorbeeld van 9/11 aan. "Die bestuurden de vliegtuigen met de hand en hadden maanden geoefend voor die precieze missie."

    Conclusie, volgens Goyer: het was wellicht een van de Malaysia Airlines-piloten zelf die met het toestel wegvloog.

  • Tom Vandyck

    Steeds meer aanwijzingen voor kwaad opzet

    The Wall Street Journal meldt dat om de communicatie van de vermiste Boeing uit te schakelen diepgaande technische kennis van het vliegtuig nodig is. Dat leidt de zakenkrant ertoe om te geloven dat er kapers of sabotage in het spel waren. "Er zijn sterke indicaties dat een of meer mensen het vliegtuig doelbewust een andere koers uit stuurden en probeerden te verbergen waar het zich bevond", schrijft de krant.

    De luchtverkeersleiding verloor het contact met het toestel toen de transponders en het datatransmissiesysteem ophielden met werken. De transponders, die de grondradars de identificatie en positie van het vliegtuig doorgeven, kunnen alleen maar uitgeschakeld worden met een zekering die verborgen is achter een paneel boven de hoofden van de piloten. Om het datatransmissiesysteem uit te schakelen, is een serie handelingen op de vluchtcomputers van de piloten nodig.

    Volgens de beschikbare bronnen bleef het vliegtuig nog een uur of vijf nadat de andere communicatieapparatuur ophield met werken zogenaamde 'pings' uitzenden naar satellieten. Dat systeem is moeilijker uit te schakelen, schrijft The Wall Street Journal. Dat vereist toegang tot de ruimte onder de vloer van het toestel, iets waar bij veel luchtvaartmaatschappijen een speciale sleutel voor nodig is. Vervolgens moet je weten waar de centrale computer zich bevindt en hoe je daarmee het satellietsysteem uitschakelt. Dat is alleen doenbaar voor mensen die van zeer dichtbij vertrouwd zijn met de ingewanden van de Boeing 777.

  • Tom Vandyck

    VS gaat zoeken in de Golf van Bengalen

    De VS stuurt een schip en een vliegtuig uit om in de Golf van Bengalen op zoek te gaan naar de vermiste Maleisische Boeing. Het gaat om de destroyer USS Kidd en een P-8 Poseidon, melden de internationale media.

    De P-8 is een vliegtuig dat gespecialiseerd is in het opsporen van duikboten. Het heeft geavanceerde detectieapparatuur aan boord, waaronder sonarboeien. Die kunnen van pas komen bij het vinden van de zwarte doos, die bij contact met water automatisch een ultrasoon signaal begint uit te zenden. Ook de USS Kidd, die gisteren al in de richting van de Andamanzee voer, heeft hypermoderne sonarapparatuur aan boord.

    "Op verzoek van Maleisië bevindt de USS Kidd zich ten noorden van de Straat van Malakka, in wat we nu het westelijke zoekgebied noemen", zei Steven Warren, een woordvoerder van het Pentagon. "De P-8 zal een veel groter gebied doorzoeken. Dat strekt zich uit van het zuidelijke deel van de Golf van Bengalen tot het noordelijke deel van de Indische Oceaan."

    Dat het vliegtuig in de Golf van Bengalen kan zijn neergestort, zouden de Amerikanen afleiden uit radardata die ze van de Maleisische overheid kregen. Dat is echter niet officieel bevestigd.

  • Tom Vandyck

    Vliegtuig maakte scherpe manoeuvres

    Volgens de New York Times blijkt uit geheime radargegevens die Maleisië met de VS en China deelde dat vlucht MH370 herhaaldelijk bruusk manoeuvreerde. Dat zou erop wijzen dat er wel degelijk iemand achter de stuurknuppel zat

    Nadat het contact met de grond verbroken werd, nam het vliegtuig een scherpe westwaartse bocht en klom het tot op 13.700 meter, een stuk boven de aanbevolen maximumhoogte voor een Boeing 777. Boven Maleisië zou het dan weer stapsgewijs gedaald zijn tot 7000 meter, lager dan de normale kruishoogte. Vervolgens steeg het vliegtuig weer, nam het een bocht naar het noordwesten en vloog het over de Straat van Malakka in de richting van de Indische Oceaan.

    De Times vraagt zich af waarom Maleisië niet reageerde op een verkeersvliegtuig dat onvoorspelbare manoeuvres maakte boven zijn grondgebied. Maleisische functionarissen bevestigen dat hun militaire radars het toestel mogelijk waargenomen hebben, maar dat de luchtmacht niet in actie kwam, omdat ze geen dreiging zag.

  • Tom Vandyck

    Geheime analyse: twee mogelijke routes

    CNN meldt dat geheime analyse van de radargegevens over vlucht MH370 twee mogelijke routes aan het licht brengt. De eerste mogelijkheid is dat het vliegtuig van zijn laatst met zekerheid bekende locatie in de Golf van Thailand over Maleisië en de Straat van Malakka noordwestwaarts naar de Golf van Bengalen gevlogen zou zijn. Een andere mogelijkheid is dat het nadat het over de Straat van Malakka vloog zuidwestwaarts verder ging naar de Indische Oceaan.

    Al dat klopt, zou het de zoektocht ietwat vergemakkelijken, maar in beide gevallen zou het vliegtuig in zee gecrasht zijn. Dat veronderstellen de Amerikaanse NTSB (National Transportation Safety Board), FAA (Federal Aviation Authority) en militaire inlichtingendiensten in samenwerking met de Maleisische overheid, stelt CNN.

  • Eddy Eerdekens

    Nog een piste: oververhitte batterijen in de laadruimte

    Volgens een correspondent van The Daily Telegraph in Washington onderzoeken Amerikaanse speurders ook de piste van oververhitte batterijen in de laadruimte. Die zouden een gat in de wand van het vliegtuig gebrand kunnen hebben. Batterijen lagen aan de oorzaak van de crash van een UPS vliegtuig in Dubai in 2010.

  • Eddy Eerdekens

    Er wordt meer en meer rekening gehouden met een vliegtuigkaping

    Nadat de Maleisische overheid al aangaf dat ze de piste van een vliegtuigkaping onderzoekt, blijkt dat ook Amerikaanse onderzoekers meer en meer rekening houden met die mogelijkheid. 'De verdwijning van het vliegtuig is een gevolg van menselijk handelen,' zei een anonieme speurder in verschillende media. 'Het zou om een kaping kunnen gaan en het is niet onmogelijk dat het vliegtuig ergens geland is.'

  • Eddy Eerdekens

    Satellietoperator bevestigt dat verdwenen Boeing zijn netwerk contacteerde

    De Britse satellietoperator Inmarsat zegt dat het toestel van Malaysia Airlines zijn netwerk heeft gecontacteerd op de dag dat het verdween, zo heeft ABC bericht. De Amerikaanse omroep voegt eraan toe dat dit een doorbraak kan betekenen voor de inspanningen om het vliegtuig te vinden of uit te maken waar het naartoe vloog.

    Volgens Inmarsat registreerde zijn netwerk "automatische routine"-signalen van vlucht MH370. Die informatie is gedeeld met SITA, een in een luchtverkeercommunicatie gespecialiseerd bedrijf. Op zijn beurt deelde SITA die details met Malaysia Airlines.

    ABC las op de website van Inmarsat dat zijn satellietsysteem "het automatisch rapporteren van de positie in real-time van een vliegtuig, met inbegrip van hoogte, snelheid en koerszetting, via satellieten aan de luchtverkeersleiders" bevordert, zodat deze laatste "hulp krijgen om ten allen tijde te weten waar het vliegtuig is".

    Indien deze door de Boeing verstuurde "pings" informatie bevatten over de locatie of vliegrichting, kan dit helpen het mysterie te ontrafelen, aldus ABC.

  • Eddy Eerdekens

    Is de vermiste Boeing geland op een afgelegen eilandje in de Indische Oceaan?

    Is de Boeing 777 van Malaysia Airlines na zijn mysterieuze verdwijning geland op een afgelegen eilandje in de Indische Oceaan? Dat vraagt ondermeer CNN zich af. De Amerikaanse nieuwszender baseert zich voor deze 'suggestie' (want het is op dit moment ook niet meer dan een suggestie, zegt CNN) op de nieuwe informatie zoals u die kan lezen in de vorige post in onze liveblog.

    Er is geen enkel bewijs dat het vliegtuig landde op de Andaman Eilanden, maar er zijn wel sterke aanwijzingen dat het toestel in die richting is gevlogen.

    CNN citeert luchtvaartspecialisten die zeggen dat het mogelijk is dat terroristen het vliegtuig gekaapt hebben en de crew verplicht hebben om vijf uur lang verder te vliegen en te landen op een eilandje in de Indische Oceaan. 'Het is mogelijk, maar toch heel erg onwaarschijnlijk'.

    Het is opvallend dat zes dagen na de mysterieuze verdwijning van de Boeing 777 er nog altijd geen enkel bewijs is van wat er met het toestel gebeurd is, maar dat aanwijzingen die blijkbaar worden gevolgd door onder meer de Amerikaanse overheid toch hoe langer hoe meer naar onwaarschijnlijke pistes leiden.

  • Eddy Eerdekens

    Nieuwe bronnen: piloten vlogen opzettelijk andere koers met vermiste Boeing

    Volgens bronnen die door Reuters en meerdere Amerikaanse media worden aangehaald, ziet het er hoe langer hoe meer naar uit dat de verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden, het gevolg van kwaad opzet is. 'Er zijn nieuwe aanwijzingen dat het toestel met opzet van koers veranderde en in de richting van de Indische Oceaan vloog.'

    Dat lijkt ook de piste die de Amerikaanse overheid volgt. Het Witte Huis laat naar het verdwenen vliegtuig zoeken in de Indische Oceaan, op vijf uur vliegen van waar het toestel de laatste keer te zien was op de radar.

    Het toestel zou een zeer weinig gebruikte commerciële vliegroute gevolgd hebben. De koers kon enkel met opzet uitgezet zijn. Het vliegtuig werd zo goed als zeker met de hand bestuurd en vloog dus niet op automatische piloot.

    Het is niet bekend of de piloten onder druk deze koers volgden of dat anderen de controle over het vliegtuig hebben overgenomen en de plaats van de piloten in de cockpit hebben ingenomen.

    Bronnen binnen de Maleisische politie zeggen intussen dat een kaping tot de mogelijkheden behoort en weer hoger op de lijst van waarschijnlijkheden staat.

    Het vliegtuig is intussen 6 dagen spoorloos. Temidden van chaos in de communicatie van de Maleisische overheid en elkaar tegensprekende berichten, is er nog geen enkel echt bewijs van wat er na de mysterieuze verdwijning van de Boeing gebeurd kan zijn.

  • Kevin Van der Auwera

    Video: kijk binnen in de cockpit van de Boeing 777

    CNN Money nam een kijkje in een simulator van de vermiste vlucht MH370 in de cockpit van een Boeing 777 in Canada.

  • Kevin Van der Auwera

    De 10 hardnekkigste complottheorieën

    Hoe langer het duurt vooraleer het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines wordt gevonden, hoe meer waanzinnige complottheorieën er op het internet opduiken. Totdat we weten wat er écht gebeurd is: een top 10.

    Complottheorieën

    Complottheorieën © Reuters

  • Kevin Van der Auwera

    India stuurt schepen en vliegtuigen naar regio tussen Thailand en Andamanen

    Ondanks de ontkenning uit Maleisië over het verdwenen vliegtuig lijkt de theorie dat het toestel honderden kilometer van zijn koers afweek en in de richting van de Indische Oceaan vloog steeds meer vaste voet te krijgen.

    India heeft drie schepen en drie zoekvliegtuigen en helikopters naar de regio tussen Thailand en de Andamaneilanden gestuurd. Dat heeft een regeringswoordvoerder in New Delhi gezegd.

    Eerder meldde CNN al dat de Verenigde Staten hun destroyer USS Kidd van de Zuid-Chinese Zee naar de Indische Oceaan sturen.

  • Kevin Van der Auwera

    'Boeing vloog opzettelijk naar Andamaneilanden'

    De vermiste Boeing 777 is volgens Maleisische radargegevens richting de Andamaneilanden in de Indische Oceaan gevlogen. Bronnen rond het onderzoek zeggen tegen persbureau Reuters dat het vliegtuig daarbij vaste navigatiepunten aanhield, zo meldt Elsevier.nl. Dat kan erop wijzen dat het vliegtuig met opzet een andere koers kreeg en dat het werd bestuurd door iemand met vliegtraining of- ervaring.

  • Kevin Van der Auwera

    Het grootste mysterie in de luchtvaartgeschiedenis?

    Morgen is het al een week geleden dat vlucht 370 van Malaysia Airlines met 239 mensen aan boord spoorloos van de kaart verdween. De conclusie na nu al zeven dagen zoeken is dat nog geen van de brokstukken die in zee opgemerkt zijn, aan de vermiste Boeing 777 kunnen worden gelinkt, en dat nog geen enkele hypothese kan worden uitgesloten. Een ongeluk? Terrorisme? Een zelfmoordactie van de piloot? Alles kan nog.

    Bij de ramp met vlucht 447 van Air France in juni 2009 duurde het vijf dagen vooraleer een reddingsteam een deel van de staart van de Airbus in de Atlantische Oceaan terugvond, en twee jaar, tot mei 2011, vooraleer de zwarte dozen werden gevonden. De kans lijkt dus groot dat het nog een tijdje zal duren tot ook deze mysterieuze verdwijning is opgelost.

    Zoeken naar vlucht MH370

    Zoeken naar vlucht MH370 © Reuters

  • Kevin Van der Auwera

    'Trilling op zeebodem tussen Maleisië en Vietnam op 8 maart'

    Chinese seismologen aan de gereputeerde University of Science and Technology of China melden dat er op zaterdag 8 maart een lichte trilling is waargenomen op de zeebodem tussen Vietnam en Maleisië. Die vond plaats circa 90 minuten nadat het contact met de Boeing wegviel en 116 kilometer ten noordoosten van de locatie waar het toestel zich toen bevond volgens de radar. Dat melden Chinese media. De wetenschappers voegen eraan toe dat in de regio zelden seismische activiteiten zoals zeebevingen voorkomen. De trillingen kunnen dus veroorzaakt zijn door het vliegtuig dat in de zee crashte.

    Een en ander zou wel weer ingaan tegen de aanwijzingen van de Amerikaanse autoriteiten dat het vliegtuig mogelijk in de Indische Oceaan crashte.

  • Kevin Van der Auwera

    'Geen hogere verwachtingen' na veranderingen in zoekactie

    De informatie waarop de Amerikanen zich baseren om hun zoektocht naar de vermiste Boeing te 'verschuiven' naar de Indische Oceaan, 'is niet concreet genoeg voor een verhoging van de verwachtingen'. Dat vernam de Britse openbare omroep BBC.

  • Tom Vandyck

    Waar vliegtuigen verdwijnen (niet in de Bermudadriehoek)

    Sinds 1948 zijn 83 vliegtuigen spoorlos verdwenen. Noteer: slechts enkele daarvan raakten zoek in de roemruchte Bermudadriehoek. Ook nu weer cirlculeren er indianenverhalen dat vlucht MH370 daar op mysterieuze wijze opgedoken zou zijn. Niet geloven.

Onze partners