Google, Facebook en Twitter moeten in VS-parlement uitleg geven over Russische inmenging in verkiezingen

Mark Zuckerberg. © REUTERS

De internetgiganten Alphabet (Google), Facebook en Twitter zijn opgeroepen om zowel in de Senaatscommissie als in de commissie van het Huis van Afgevaardigden te komen getuigen over mogelijke Russische inmenging tijdens de campagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Vertegenwoordigers van de drie internetgiganten zijn gevraagd om op 1 november voor de Senaatscommissie Inlichtingen te verschijnen, terwijl de Inlichtingencommissie van het Huis van Afgevaardigden hen al volgende maand wil uithoren. Doel van de ondervragingen is om ‘beter te begrijpen hoe Rusland online tools en platformen heeft gebruikt om onenigheid te zaaien en onze verkiezingen te beïnvloeden’, zegt de voorzitter van de commissie in het Huis. Eerder deze maand maakte Facebook bekend dat met Russen verbonden groepen vorig jaar voor meer dan 100.000 euro aan verkiezingsgerelateerde reclame op de sociaalnetwerksite hadden gekocht. Volgens CNN werd zo onder meer fake news over verkrachtingen door vluchtelingen uit het Midden-Oosten verspreid.

Trump: ‘Facebook was altijd tegen mij’

De onthullingen over de Russische publiciteit op Facebook zetten een aantal Democraten ertoe aan om nieuwe regels te eisen voor politieke online reclame. Senator en commissielid Mark Warner zei woensdag dat Facebook nog altijd niet genoeg details over de 3000 advertenties heeft vrijgegeven.

Donald Trump viel woensdag in een tweet Facebook nog aan. Volgens de Amerikaanse president was de sociaalnetwerksite ‘altijd al anti-Trump’ en werkte het platform samen met andere media die tegen hem waren.

CEO Mark Zuckerberg reageerde meteen op de uithaal en zei dat zowel Trump als het kamp van Hillary Clinton ontevreden waren over de inhoud en ideeën op Facebook tijdens de verkiezingscampagne. ‘Dat is hoe een platform runnen voor alle opvattingen eruit ziet’, zegt Zuckerberg.

Partner Content