Fox News betaalt journaliste 20 miljoen dollar wegens seksuele intimidatie - ex-baas betaalt niet mee

07/09/16 om 01:18 - Bijgewerkt om 01:17

Gretchen Carlson, lang een steranker voor Fox News, ontvangt 20 miljoen dollar plus verontschuldigingen van de nieuwszender. Echter: de weggestuurde baas Roger Ailes - de hoofdbeschuldigde - draagt niet bij tot de schadeloosstelling.

Fox News betaalt journaliste 20 miljoen dollar wegens seksuele intimidatie - ex-baas betaalt niet mee

Roger Ailes © REUTERS

Over seksueel wangedrag bij Fox News deden al langer geruchten en anonieme berichten de ronde maar de zaak werd concreet nadat Gretchen Carlson begin juli klacht neerlegde. In de klacht werd behalve Roger Ailes ook haar collega Steve Doocy genoemd.

Gretchen Carlson, een hoogopgeleide vrouw, met onder meer een diploma uit Stanford en studies in Oxford, werd, vond ze zelf, door Fox News gebruikt als een "blond vrouwelijk decorstuk". Ze was ook ooit Miss America en het uiterlijk was voor baas Roger Ailes duidelijk van groter belang dan de wat ze aan vragen of opmerkingen bedacht. Jaren maakte ze met onder meer Steve Doocy deel uit van het ochtendteam op Fox News. Die Doocy kleineerde haar voor de camera en ook als de camera niet draaide, aldus haar klacht. Later werd Carlson met loonvermindering "gedegradeerd" tot een minder bekeken uur in de namiddag. En in juni werd ze "wegens tegenvallende kijkcijfers" helemaal wandelen gestuurd.

Volgens de klacht had Ailes haar na haar periode in het ochtendprogramma in zijn kantoor geroepen. "Ik denk", had hij gezegd, "dat jij en ik lang geleden een seksrelatie hadden moeten hebben. Dan zou jij goed en beter zijn geweest en zou ik goed en beter zijn. Soms zijn problemen op die manier makkelijker op te lossen".

Dubbel zoveel geld voor Ailes als voor Carlson

Nog altijd volgens de klacht had hij haar gevraagd te draaien, zodat hij haar achterwerk kon bestuderen, had hij geregeld commentaar op haar benen, en droeg hij haar op bepaalde kleren te dragen die, zei hij, haar figuur benadrukten. Hij zou in het openbaar seksistische commentaren in haar richting gemaakt hebben, en klaagde tijdens zo'n publiek evenement "dat hij met 3 voormalige Miss America's geslapen had, maar niet met haar".

Volgens Carlson werd zij naar het achterplan en uiteindelijk naar de deur verwezen ten voordele van "Fox News ankers die niet klaagden over seksuele intimidatie en die zijn seksuele avances niet afweerden".

Vader en zonen Murdoch, die via 21st Century Fox de overkoepelende bazen zijn van Fox News, hebben een schikking getroffen met Carlson. Een bedrag is niet officieel bekendgemaakt, maar eerst Vanity Fair en nadien alle media hebben het over 20 miljoen dollar (bijna 18 miljoen euro

21st Century Fox verontschuldigde zich bij Carlson. "We betreuren oprecht het feit dat Gretchen niet behandeld werd met het respect en de waardigheid die al onze collega's verdienen. We verontschuldigen ons daarvoor".

Maar kort nadat die mededeling werd verstuurd, liet de advocaat van Roger Ailes weten dat hijzelf niet zou bijdragen tot de 20 miljoen schadeloosstelling. Ailes werd op 21 juli gedwongen om te vertrekken als baas van Fox News. Om de pil te verzachten ontving hij een opstapvergoeding van 40 miljoen dollar - het dubbele van wat Carlson nu is toegezegd...

Enkele medestanders hadden gehoopt dat Carlson de minnelijke schikking zou weigeren, en de zaak met een proces ruchtbaarheid zou blijven geven, maar zijzelf wil volgens een mededeling aan "het volgende hoofdstuk" van haar leven beginnen.

Ailes werkt momenteel als informeel adviseur en debatcoach voor Donald Trump.

Greta Van Susteren

Kort nadat het nieuws over de schikking bekend werd, maakte Fox News ook het vertrek van Greta Van Susteren wereldkundig.

Van Susteren wordt na 14 jaar met onmiddellijke ingang vervangen als presentator van een dagelijks uur. Van Susteren had het voortouw genomen in de verdediging van Ailes, maar het dispuut schijnt ook te maken te hebben met een contractonderhandeling. Zoals meerdere figuren bij Fox kon ze haar contract beëindigen als de CEO zou vertrekken. "Fox voelde al enkele jaren niet als een thuis voor mij", schrijft ze op haar Facebookpagina.

Van Susteren, die eerder voor CNN werkte, overweegt volgens The New York Times ook legale actie tegen Fox News. Op welke grond is niet duidelijk.

Onze partners