Duitsland bindt strijd aan met nepnieuws op sociale media

Angela Merkel © EPA

De Duitse regering vindt dat het de verantwoordelijkheid van Facebook is op nepnieuws van zijn website te verwijderen. Mogelijk komen er vanuit Europa juridische stappen tegen het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg.

Berlijn dreigt ermee zelf actie te ondernemen als er niet strenger wordt opgetreden tegen de verspreiding van nepnieuws via sociale media. Minister van Justitie Heiko Maas (SP) verklaarde vorige week al dat Facebook wat hem betreft als een mediabedrijf beschouwd moet worden en dus verantwoordelijk moet worden gehouden voor het nalaten nepnieuws te verwijderen.

In de Bondsdag, het Duitse parlement, kreeg Maas gisteren bijval van bondskanselier Angela Merkel, die waarschuwde voor de manipulatie van de publieke opinie op het internet. Ze verwees daarbij naar onder andere nepsites en bots ‘die de meningsvorming vervalsen’ en algoritmen ‘die bepaalde meningen kunnen versterken’.

Juridische stappen

Vanuit Europa komen er mogelijk juridische stappen, zo schrijft BuzzFeed op basis van een Europees Parlementslid dat niet bij naam wordt genoemd.

‘Facebook en andere sociale-mediabedrijven waar nieuws wordt gedeeld en geconsumeerd, moeten dezelfde verantwoordelijkheid dragen als traditionele mediabedrijven. Ze kunnen zich niet verschuilen door te zeggen dat ze een internetbedrijf zijn en niet kunnen controleren wat hun gebruikers delen’.

Trump

Het debat over nepnieuws laaide op na de verkiezingszege van Donald Trump in de Verenigde Staten. Tijdens de presidentscampagne werden op Facebook valse berichten vaak gedeeld. In een reactie minimaliseerde Facebook-CEO Mark Zuckerberg het belang van nepberichten in verkiezingstijden.

Vorige week liet ook de aftredende Amerikaanse president Barack Obama zich kritisch uit over de manier waarop Facebook omgaat met nepnieuws. In het nieuwe media ecosysteem ‘is alles waar en is niks waar’, vertelde hij aan The New Yorker. ‘Een verklaring over klimaatopwarming van een fysicus die de Nobelprijs gewonnen heeft ziet er op je Facebookpagina exact hetzelfde uit als de verwerping van klimaatopwarming door iemand die betaald wordt door de broers Koch (die aan het hoofd staan van een chemicaliën- en petroleumconglomeraat, nvdr.)’(KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content