Duitse treinbestuurders zijn gestart met vijfdaagse staking

© AFP

De Duitse machinistenvakbond is gestart met een vijfdaagse staking die ook het personenverkeer treft. Ze leggen het werk neer voor een hoger loon.

Spoorgebruikers in Duitsland moeten opnieuw uitkijken naar alternatieven. In de nacht van maandag op dinsdag heeft de machinistenvakbond GDL de staking uitgebreid naar het reizigersverkeer. Met alle macht wil de vakbond zijn looneisen doorzetten. Om 2 uur zijn ook de treinbestuurders voor het personenvervoer in staking gegaan, zo bevestigde een woordvoerder van spoormaatschappij Deutsche Bahn. Ze willen tot zondagmorgen 9 uur het werk neerleggen. Bij het goederenvervoer wordt al sinds maandagnamiddag gestaakt. Het is de achtste staking in het lopende cao-conflict en met zes dagen de langste staking sinds de oprichting van Deutsche Bahn in 1994.

Noodplan

De spoorwegmaatschappij heeft een ‘noodplan’ uitgewerkt. dat moet er voor zorgen dat een derde van de langeafstandstreinen rijdt. In het regionaal spoorverkeer wil DB 15 tot 60 procent van het reguliere aanbod overeind houden. De maatschappij rekent wel op een sterkere uitval in het oosten van Duitsland. In het westen van de Bondsrepubliek zijn er onder de treinbestuurders nog enkele duizenden spoorbeambten die niet zouden staken.

De zakenwereld rekent dat de staking de economie elke dag zowat 100 miljoen euro schade oplevert. Het conflict draait rond looneisen. In het laatste bod bood DB aan om het loon in twee stappen met in totaal 4,7 pct te verhogen. Daarbij zou een eenmalige premie van 1.000 euro tegen 30 juni komen.

De machinistenvakbond GDL eist vijf procent meer loon en één uur werken per week minder. Het conflict ligt zo moeilijk omdat de GDL strijd levert met de grotere vakbond EVG (Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft) over invloed in het spoorconcern. De GDL wil een succes boeken, voor de rood-zwarte Bondsregering de macht van kleinere vakbonden wil inperken in de komende cao-wetgeving. (Belga/JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content